torsdag 13. august 2009

Billy-hylle før og etter

Billy-hylle fra Ikea fins i veldig mange norske hjem er mitt inntrykk. Og det er ikke så rart siden den er billig og kan brukes til mye forskjellig. Vi har en ganske liten stue, og bruker derfor Billy som kombinert bokhylle og vitrineskap. Det fungerer greit, bortsett fra at jeg ikke får plass til middagstallerkener og større fat inni. Så det blir nok litt større skap i stua i det nye huset.Jeg ble så inspirert av Lisbeth sin lille verden som hadde fiffet opp sine Billy bokhyller (og de ble så nydelige!) at jeg bestemte meg for å herme. Hun sydde "gardiner" til skapdørene slik at man ikke kunne se innholdet, og det skapte et veldig ryddig og fint uttrykk. Emmeline har også en veldig fin Billy-versjon etter inspirasjon fra Lisbeth. 

Siden vi har glasshyller og lys i den øversten delen av bokhylla ville jeg ikke dekke til hele skapdøra. Slik ble min versjon av Billy-pimpingen. Stua virker faktisk både ryddingere og lysere, så jeg er veldig fornøyd.

Jeg brukte et par Lill gardiner fra Ikea som jeg hadde liggende. De er kjempebillige, og ikke spesielt nydelige for å være helt ærlig. Men man tager hva man haver. Jeg er heller ingen kløpper ved symaskina enda, så jeg syns det var greit å bruke et billig stoff som det ikke var så farlig med, så får jeg heller sy meg nye ved en annen anledning. Må innrømme at det ble skjevt og slapt både her og der, men det ser man bare hvis man ser nøye etter. Det får duge til jeg får inspirasjon til å lage noen nye. "Gardinopphenget" kjøpte jeg på Kid.

Mannen hjalp meg med å henge opp krokene inni dørene i går, og jeg tror han var passe frustrert inni seg for å si det sånn. Det var nemlig fotball på TV der de viste alt om AaFK, så det gikk utrolig treigt mens han holdt på. Da jeg spurte om han syns det ble fint, var svaret: "Så lenge du er fornøyd, så er jeg fornøyd." Hehe, han er så snill, men jeg klarer jo å lese mellom linjene. :) Men for en mann jeg har som hjelper meg når han helst vil følge med på fotballaget sitt. Smask!


Denne koppen har mamma kjøpt til meg en gang hun var i Praha, og den er jeg veldig glad i.

Fat i sølvplett fra loppemarked. Sukkerskål og fløtemugge fra kaffeserviset mitt, "Tid" fra Porsgrund Porselen.

Jeg elsker Disney-filmer, og prøver å kjøpe noen med jevne mellomrom til samlinga mi. Har så mange gode minner fra barndommen da jeg og søsknene mine satt klistra foran disse Disney-klassikerne. Jeg tror den første Disney-filmen vi så var da mamma og pappa leide videomaskin og Robin Hood. Den har vært min favoritt siden da. Hvis du ikke har sett den, anbefaler jeg den på det sterkeste! Den er kjempemorsom. :) 

Holititten!


24 kommentarer:

Godt Isolert ♥ Victoria sa...

Det ble kjempefint med gardiner over bøekene! :) Likte også Home-bokstavene dine. Jeg ønsker meg bokstaver jeg også. Får se om jeg finner noen snart.

Klem

Janne sa...

Så stilig det ble!! Er helt enig i at Billy gjør seg i stuen.. Har selv 6 - 40cm hvite hyller med vitrinedører, og en cd hylle mellom to av dem..Dekker en hel vegg med bøker som er sortert etter farge.. Synes din ble veldig fin med lys og glasshyller da :)

Lotta sa...

Wow sier jeg bare!Det ble super lekkert! Så smart! Ble veldig kult med de bokstavene også! Mange fine skatter du har...

Min første film var Den lille havfruen, 1988 eller noe..hylgrinte på kinoen! Den filmen sitter i meg enda...ler

Ha en herlig kveld:) Her har det vært baking av boller og skolebrød...Nå er det piza og lade opp batteriene til vaskemaraton før visning!Puh..
Klem klem

et kjært hjem sa...

Så fint og hjemmekoselig det ble! Veldig søt kopp og lekkert med bokstavene i midten! Ha en fin kveld :)

Christine sa...

Så fint skap, koselig med bokstavene :-)

Margrethes hus og hage sa...

Så fint det ble! Gardinene passet kjempefint, og det var lekkert med bokstavene!

Så artig det er når en finner inspirasjon i andres blogger :)

Ha en fin kveld! hilsen Margrethe

rosaengler ♥ sa...

Så fint det ble ♡- de bokstavene var kjempefine-----jeg har vært inne på tanken å sy gardin til mitt ene glass skap og nå når jeg ser ditt er jeg ikke i tvil engang- men jeg har fått byttet knottene i noen nydelige rosa- selv om jeg leter etter de perfekte fra Lisbeth Dahl (glemte bare å kjøpe de da jeg så de for en evighet siden for da hadde jeg jo egentlig ikke bruk for de og du kan tro jeg angrer nå)

Jeg ELSKER disney og husker at jeg kjøpte min første VHS med engelsk tale Lion King til en formue tror de skulle ha 500kr på Kremmergården.... Men den var gull verdt og ble vel nesten sett opp i voksen alder..
Klem

Ida sa...

Det ble jo en utrolig nydelig løsning! Jeg skal sy disse gardinene til min søster sine billy hyller - må bare få fingen ut en dag :-)

Syntes din vri var super! Likte at du hadde det så 'rent' over gardinene, også kom de 'home' bokstavene virkelig til sin rett der! Kjempedint!

Bjørkely sa...

Bokhyllen ble utrolig flott. Litt av et pimpe prosjekt du har hatt!
Ser vi er begge Disenyfan og jeg har også fått meg litt av en samling av klassikere. Favoritten er Skjønnheten og Udyret, Aladin, Lille havfruen... osv osv :D

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

so fint det vart med gardiner!!
vi skal ha billy bokhyller i biblioteket vårt, har lyst å ha gardiner i dei, men der har min kjære satt ned foten: bøker skal vise!! fekk om ikkje anna løyve til å ha dører med vindu..."vert jo mindre støv i bøkene då min kjære"... :)

bokstavane var kjempefine!!

Klem M :)

Jannicke sa...

Det ble virkelig fint ;o)
Så mye mer ryddig og stilrent ut ;o)

Klem J.

Pink lady sa...

Så utrolig fint det ble med gardinene i Billy hylla! Bokhyller ser fort litt rotete ut, men med denne løsningen blir det et ryddig og rent inntrykk! Og det er ikke så viktig at alt blir perfekt i begynnelsen når man syr, det kommer etterhvert:)

Anonym sa...

Så fint med gardiner! har tenkt på å gjøre det samme selv, men tror Igimannen ville protetstert kraftig ;-) Ha en fin kveld!

Anonym sa...

Gardiner gjorde seg virkelig ;o)

Ble betraktelig "roligere" å hvile øya på bokhylla nå.

Syns det ble bra jeg, ha en flott kveld.

Klem fra Jeanette

mi-rachel sa...

robin hood har vi sett x antall ganger her i huset.

for en fin forandring.
mye "ryddigere" inntrykk av hyllene.

Anonym sa...

Det ble jo kjempefint, mye mer ryddig uttrykk!
Hilsen en som også er glad i Disneyfilmer! Vi har ei lita prinsesse og skylde samlinga på nå da, hehe..

God helg til deg!

Solveig sa...

Å så fint det ble!! Liker veldig godt slike kreative løsninger og bruk av møbler og skap som de fleste av oss har i våre hjem!! Det ble bare lekkert!!
Og takk for tips av film. Hadde så lyst å leige en film begge mine barn kunne ha interesse av å se - skal jammen låne denne :-)

Ha en fin fredag og god helg!!

Klem fra Solveig

Prinsesse Elin sa...

Hei hei
Faktisk har vi ikke slike men jeg må innrømme det at bokhyllen har stått på ønskelisten leng og spesielt etter å ha sett hvordan Lisbeth fiffet sin opp med gardiner. Synes det var veldig smart å dele av med gardiner også. Så kan man gjemme unna ting som man ikke vil vise men likevel kunne vise litt. Det ble kjempefint:)

krinkelkroken sa...

Wow, det ble lekkert og for en forandring!
Så smart å ha gardin i halve skapet, det likte jeg godt:)

IfraLahell sa...

Morsomt å se forskjellige varianter. det er jo det som er fint med ikea også- det er ikke så mye som skal til for å sette litt personlig preg på ting! Likte bokstavene dine godt. Kjempe lekkert :)

Ønsker deg en flott, flott helg!

klem

Havets Datter sa...

Det ble knallfint!! virket mye ryddigere ja ;o) Kjekt når det ikke så mye som skal til!

Ha ei super helg!
Klem..

mamman sa...

Så flink du er, snuppa. Hilsen mamman

Living laVida sa...

Så fint det ble i hylla di! :) Gjorde seg med litt gardiner. Fine ting du har satt inni også!
Er du Disney-samler du også, ja! Jeg og samler på de nummererte Disney klassikerne,de er så koselige!Trenger ikke å være unger tilstede for at jeg skal se tegnefilm, jeg kan like gjerne sette meg ned å se Disneyfilm, like godt som å se en annen film!:)
I dag er det Loppemarked på Langevågsdagane, spennende å se om en finner noen skatter!
Ha en god lørdag!:)

Fargelykke sa...

oioi så utrolig bra det ble da..
Er ofte ikke så mye som skal til men det er tiltak å sette igang.

Både du og mannen din har vært kjempeflink,,hihi