torsdag 7. april 2011

Vanskelige urter


Friske urter på kjøkkenet skjønner jeg meg ikke på. Jeg syns det er kjempefint med et grønt innslag på kjøkkenbenken, og spesielt sitronmelisse, som lukter veldig friskt og godt. Men hvordan får man dem til å overleve lenger enn to dager? 

Jeg har prøvd to forskjellige triks, både å vanne dem litt hver dag og vanne dem mye hver dag. Hvis jeg ikke har vannet dem hver dag, så henger de med hodet med én gang. Uansett hva jeg gjør, så gulner de sakte, men sikkert og visner hen til en stusselig, gulhåret skapning. Vet jo at det finnes egne urtepotter, men er det så stor forskjell egentlig?

Jeg har en stund nå prøvd å ha en gammel kasse på kjøkkenbenken ved siden av komfyren. Mannen syns det ble veldig rotete, og jeg ble ikke helt fornøyd selv heller. Så nå har jeg flyttet den. Jeg ønsker meg egentlig en lemonadekasse fra House Doctor til å ha pepperkverna og oljen i. Og kanskje en urte. :) Persillen fikk jeg ikke til, den døde nesten med én gang. Sitronmelisse er litt lettere har jeg funnet ut. 


Nå kom Mannen hjem med pizza. Du snakker meg om deilig og lettvint middag! I like it!

ha en finfin dag

20 kommentarer:

Unknown sa...

Dette funderer jeg over også. Det ser jo lekkert ut med friske urter på benken, men ikke bruker jeg dem til noe, og ikke klarer jeg å holde dem i live... Så noen gode råd kan jeg ikke gi deg:)

Men friskt og flott for øyet - det er det:)

Lemonadekassene er sååå fine, jeg ønsker meg en i blå/lavendel...
Men jeg syns den kasse du har på benken nå var fin og jeg:)

Ha en fin torsdag!
KLEM

Anonym sa...

Hei, du kan prøve å plante urtene i potte med ekstra jord. Det er ett hett tips. Det pleier å gjøre susen. Flott blogg du har, liker stilen. Ha en fin dag.

Mvh. Emma

Renate sa...

Heihei :-)
Jeg strever med urtene jeg også, så noen gode råd har jeg ikke.

Den eneste som overlever her er faktisk sitronmelisse i urtepotten fra Eva Solo.

Ha en fin dag :-D

Mie fra Mies Mirakler sa...

Jeg fikk tips om at man rett og slett burde plante de fra frø og dyrke de frem selv, eller kjøpe stiklinger hos gartneri og dyrke de til de blir store, de man får kjøpt i de vanlige butikkene er visst ikke ment å vare så lenge. Men har ikke prøvd det selv. *♥*

Anonym sa...

Hilde jeg har Eva Solo urtepotter og her står urtene i måneder. Anbefales på det sterkeste :-)
Christine

Haust sa...

Del opp planten og set dei nye plantene i god jord i kvar si potte slik at dei får plass og næring! :)

God torsdagskveld!

MissMette sa...

Så flotte bilder du viser, og kjempeflott kjøkken, likte de flotte kassene dine veldig godt... og sååååå fristende bilder du viser litt lengre ned :) Herlig kakebord...
Ser at du har fått masse tips ang urter, men hvis du vil ta en titt så har jeg laget et innlegg om urter. Klikk på Urter for å se...

Ønsker deg en flott kveld videre, klem fra Mette

Veronica's hus sa...

Ikke jeg heller..., men del gjerne med oss hvis du finner løsningen:)

Mmmm pizza smaker like godt på en torsdag også:)

klem

Anonym sa...

Hei hei :)

Du er en søt jordbærpike, som skriver mange inspirerende innlegg =)

Jeg kan anbefale deg å kjøpe basilikumplante. Jeg kjøpte min på Coop Obs, og den sto i flere måneder. Etterhvert som den voks klippet jeg de lengre stilkene litt kortere, noe som resulterte i at det kom flere og nye skudd:D

Hver og en plante er jo avhengig av en viss mengde sollys, romtemperatur og luftfuktighet..anbefaler deg å lese (på internett) om den planten du ønsker deg på kjøkkenbenken.

Lykke til :)

Mvh Fru Helland. ;)

(eddas) sa...

Har de samme erfaringene som deg...blir gule og visner uansett hva en gjør...
ha en flott kveld..
klemklem

ELLEMELL sa...

jeg er heller ikke så god på butikkkjøpte urter! overlever ikke lenge før de begynner å henge og visner..
se på bloggen min idag- for et kanskje nytt og spennende tips?:)

klem ellemell

Mettepipp sa...

....men om du nå skulle kjøpe en slik eva solo urtepotte og ikke få det til da heller så vit at du ikke er alene om det

;-)

Kristine sa...

Samme problem her! Jeg liker å ha basilikum stående, men den dør etter bare noen få dager. Har også en Eva Solo selvvannende (eller hva det heter) potte, men det hjalp ikke særlig...

Håper du får mange knallgode tips! :-)

Klem

Anonym sa...

Strever med urter inne jeg også. Det er lettere å få til når de står ute så satser på mange urtene i beddene i sommer.
Klem

et kjært hjem sa...

Jeg også har problemer med urtene, kastet en senest igår ;)Kjøpte en løkblomst i stedet som skal pryde kjøkkenet mitt! Likte forresten veldig godt den brune kassa di på kjøkkenbenken! Nattaklem ;)

Mona Christin sa...

Hei.

Urter?? Glem det. Det går bare ikke.

Synes det var fint på benken din, jeg.

Må bare spørre. På kakebildet under her står det en bolle i bakgrunnen med noe lag på lag og marengstopper oppå. Hva er det? Ser fristende ut. Det gjør vel egentlig alt...

Klem Mona C

Supersnuppa sa...

Jeg elsker urtekrukkene fra Eva Solo. Der overlever alt av urter. Men unngå for all del trekk! Og lave temperaturer. Problemet der jeg bodde før var at basilikumen vokste noe helt enormt...
Har ikke prøvd urter her i huset enda, men inntil vi får byttet vinduer tror jeg det blir sommerurter:)

Mitt lille hjem sa...

Synes det ble kjempe fint med kassen,
men man skal jo være fornøyd selv...

God helg!

Klem
Christine

Inger Marie - Husrom sa...

Hei hei.
Urter som man får kjøpt på butikken er dyrket frem i drivhus i 25grader eller høyere og MYE lys. Med andre ord mye varmere og lysere enn på et kjøkken.
I tillegg blir de gjødslet og "presset" til å vokse fort for å bli ferdig fort. Disse plantene er tenkt for bruk og kast.
Men noe som jeg synes funker innimellom (ikke på alle planter) er å la planten stå med plasten på et døgn, klippe den ned og la den komme opp fra bunn igjen.

Men på denne tiden får man kjøpt urter på hagesentre som er sådd og drevet frem saktere, i litt kaldere temperatur og mindre lys. Disse plantene er mer hardføre for et kjøkkenbenkliv. Noen av de f.eks. gressløk, sitronmelisse, oregano og mynte kan plantes ut og overvintrer (pass på mynte, den SPRER seg!!)

Ellers synes jeg du har fått gode tips her.

Min erfaring med planter generelt er at bolighus blir for kalde, mørke og har for lav luftfuktighet for at de skal trives optimalt. Noen urter er spesielt følsomme - og de fleste trenger mye vann. ;)

Mvh
"gartner'n" :)

Anonym sa...

Det funker å bruke eva solo sine urteplanter, altså de med tråd ned i vannskåla. Det er også lurere å kjøpe urtene fos gartner, i steden for på vanlig butikk. Vann ofte i tillegg til at de får vann fra trådene i potta, og pass på så det er vann i den nederte potta :)
Gry
ps. liker bloggen din veldig godt, har akkurat oppdaget den :)