mandag 25. april 2011

Familieselskapeligheter


I dag har vi hatt en særdeles koselig dag. Svigerfamilien har vært her og spist lammelår med fløtegratinerte poteter og diverse påskegodt attåt. Lammelåret ble superdigg! Perfekt mat når man skal servere mange mennesker på én gang. 


Vi hadde også påskeeggsanking for barna i skogen bak huset vårt. Alle fikk en kurv hver, og oppgaven var å hjelpe hverandre med å finne alle de 29 gjemte eggene i skogen. Barna pilte avgårde, og det gikk ikke lenge før 29 egg lå til opptelling i kurven på trammen. Ida var særdeles skuffet over at alle påskeeggene var tomme. Men da vi avslørte at det var ett siste egg som ikke var funnet enda, steg stemningen en del hakk. De ga seg i vei igjen, og etter en stund fant de det store egget som var fylt til randen av gode ting. :)

I påska har barna våre fått hele tre påskeegg med godteri (ifra ulike sammenhenger). Derfor tenkte vi at istedenfor at alle skulle få et eget påskeegg nok en gang, kunne vi ha ett felles egg til alle gjestene. Det var en veldig koselig aktivitet, og det store egget falt i smak. :)

Hvorfor viser du så mange bilder av én kake, lurer du kanskje på. Jo, da skal jeg fortelle deg det at jeg stolt viser frem bilder i dag av min aller første gulrotkake! Jauda, gauda. Det er mulig å være 30 år og aldri ha laget gulrotkake før. You´re looking at her. :) Den ble skikkelig saftig og god også, så jeg er strålende fornøyd. Derfor alle bildene.

En god venninne tipset meg om at det var lurt å bake kaka dagen i forveien. Gulrøttene gjør nemlig at kaka blir saftigere hvis den står litt. Det funka for meg iallefall. Jeg hadde litt gul konditorfarge fra Wilton oppi glasuren for å få skikkelig påskestemning på kaka.

Lemonaden fra Effervé kjøpte jeg på en kafé jeg gikk forbi her om dagen. Litt gul påskedrikk må man jo ha. :) Den var skikkelig god! Jeg har smakt på noen av dem, og det er ikke alle fargene som smaker like godt. Men den gule var herlig.

Nå er påsken over. I morgen forsvinner påskepynten ned i eskene igjen. Jeg har to fridager nå, og begynner ikke på jobb igjen før på torsdag. Håper jeg får til å male noen møbler de neste dagene. Har utsatt det ganske lenge nå, men det er vel på tide å ta seg selv litt i nakken. Fint vær er det meldt også, så da kan jeg stå ute. 

nyt siste rest av påske

8 kommentarer:

ANETTESHUS.COM sa...

Høres KJEMPE-koselig ut! Og kaken ser super-god ut!!! Mmmm. Gulrotkake er en favoritt;) Men min er gluten og melkefri. Ikke like god som orginalen - men bedre enn ingen kake;))

HA en fin ny uke!!

KLEM KLEM
Anette:)

Linda - HJERTEHUSET sa...

Hehe jeg er 37 år og har heller aldri bakt noen gulerotkake:-)
Hørtes ut som ein perfekt avslutning på påsken dette
klem:-)

Whitebite sa...

sukk..hmm har jeg bakt gulerotkake da..? niks.. og jeg er 7 år eldre enn deg. Jeg tar meg selv i å lure på.. er det noe du IKKE kan Hilde??! hehe..

Karina sa...

Her i Hammerfest sitter enda et godt eksempel på at det går an å være 30 år og ikke ha bakt gulrotkake før. Men denne ser jo bare helt fantastisk ut. Aldri tenkt på at det går an å farge kremen for å få en litt sprekere kake. Smart! Mulig jeg adopterer trikset ;)

Herlige bilder du har her. Blir helt bergtatt :) Ha en herlig uke!

Klem Karina

Lotta sa...

Mm saa fin kake! Herlig herlig! Alltid god stemning her hos deg! klemmer

n i n a s hjem sa...

Mmmmmmmmm, dette så jo bare HELT HERLIG ut!!!!

Ha en fortsatt nydelig uke :)

Klem Nina

Gry sa...

Mmmm, gulrotkake er favoritten her i huset også, både hos de store og de små! Den kan jo stå lenge i kjøleskapet også, og blir bare bedre og bedre!! Farlig godt...

Vi skal snart ha barnedåp, og da er gulrotkaka en selvfølge på kakebordet:)

ha en fin dag i sola!
klem

Tessi sa...

Herlig! Og for en fantastisk flott påskekake da:) Du er så flink og bake og jeg blir ihvertfall kjempeinspirert!

Klem tessi

http://tessi-la-la-land.blogspot.com/