mandag 8. februar 2010

Tannlegen

For en ukes tid siden fikk jeg innkalling i posten til tannlegesjekk. Jeg får automatisk innkalling en gang i året, noe som jeg må nødt til siden jeg syns det er så ubehagelig å gå til tannlegen at jeg ikke hadde somlet meg til å bestille time på egenhånd. Onkelen til Mannen er tannlege, og det er han vi går til. Hver gang jeg er der spør han meg om jeg bruker tanntråd... Say no more.

Så hver gang jeg får innkalling i posten til tannlegen begynner jeg en tanntrådkampanje i min egen munn. En skulle tro jeg lærte og gjorde tanntrådbruk til en vane. Men den gang ei. Jeg er alltid flink de første dagene etter at jeg har vært hos tannlegen, men så sklir det ut og til slutt er jeg tilbake til å bare pusse igjen.

I dag er det to uker til jeg skal til tannlegen for min årlige sjekk, og det er på tide å begynne med tanntråden igjen. Det er rart, men jeg har ganske stor tro på meg selv når jeg kommer til tannlegen, og er sikker på at jeg denne gangen klarer å lure ham til å tro at jeg bruker tanntråd hver dag. Men han avslører meg hver gang. Denne gangen blir sikkert intet unntak.

Så når jeg sitter der og gaper, tannstenen er skrapt vekk og alt er pusset og fint og nesten klart, kommer han til å ta frem tanntråden sin. Den ekstra tykke og grove tannlegetanntråden som rasper tannkjøttet til blods når han gnisser den mellom tennene mine. Og så kommer det årlige spørsmålet: "Bruker du tanntråd da, Hilde?". ... Skjønner ikke hvorfor han gidder å spørre når han vet svaret. Jeg sitter jo der med munnen så åpen som det er mulig å få den, og klarer ikke å svare ordentlig uansett. Men spørsmålet kommer, det vet jeg, og jeg blir like oppgitt over meg selv hver gang, og lover dyrt og hellig at jeg denne gangen skal være kjempeflink til å bruke tanntråd hver dag.


Også svarer jeg "...eh...ja?..." For det er jo ikke å lyve når jeg faktisk har brukt tanntråd hver dag de siste par ukene! Men han overhører svaret mitt, for han vet at jeg har hatt et tanntrådmaraton rett før tannlegetimen og at jeg ikke vanligvis er så flink. Så forteller han meg hvor viktig det er å bruke tanntråd og at det er normalt at det blør i tannkjøttet i begynnelsen, men at det går vekk etter bare noen dager med tanntrådbruk. "Ok!", sier jeg da, og smiler med mitt nypussede og tannstensfrie smil, lykkelig over at det er et helt år til neste tannlegetime.

Selv om jeg ikke gleder meg til å gå til tannlegen, så er det et nødvendig vonde, og noe det er verdt å bruke penger på en gang i året. Hvis ikke kan regningen bli mye dyrere når man først får problemer med tennene. Og selv om onkelen til Mannen kan virke litt streng, så er det jo bare fordi han har yrkesstolthet og ønsker meg en sunn munn. Han er veldig flink, og jeg ville ikke hatt noen annen tannlege.

Hvis det går an å komme med et nyttårsforsett i februar, så får det være at jeg skal prøve å bruke tanntråd hver dag. Hm... Hvor har jeg gjort av tanntråden da mon tro? :)

Bildene i dag er fra kjøkkenet og mine nye oppbevaringsbokser fra Tilda. De er kjøpt på Emmas Verden. Veldig praktisk med fine bokser til å skjule rotet i en åpen hylle.

Bruk tanntråd i dag!

29 kommentarer:

Lillian's hus og heim sa...

Uffja, kjenner meg igjen i det.. Bruker heller ikkje tanntråd nei. Og gruer meg veldig til timen..

Fine bokser.. Sjøl har eg fått dilla på GreeneGate, men har enda ikkje fått kjøpt noke. Ønsker meg til morsdag/valentineday... Og bursdag;D

Hilsen Lillian

Vivian sa...

Hei. For en herlig blogg, med nydelige bilder og fine farger.

Her vil jeg komme tilbake! Jeg legger deg til på min bloggliste :)

Lykke til hos tannlegen! Selv hater jeg det og skulle gjort mye for å slippe... Så jeg må også få innkalling i posten :)

et kjært hjem sa...

Ja tannlege er noe dritt! Jeg for min del bruker tanntråd hver dag, men tror du det hjelper? Tror ikke jeg en eneste gang har vært uten hull når jeg har vært hos tannlegen.
Veldig fine puter i sofakroken, og veldig fine tilda bokser! Blir aldri lei av green gate, drømmer om sengetepper fra de til meg og hannah ;)Klem

Lillan sa...

kjente meg virkelig igjen i dette!! tenkte at det bare var meg...men:) godt å høre at det er flere!! hihi

Jeg tar skippertak jeg...og hvis jeg har spist biff og annet som setter seg imellom:) Men det kan gå uker imellom hver gang..og plutselig er jeg flink i 1-2 uker også skeier det gjerne ut..synes liksom det tar litt tid...når jeg er trøtt osv før leggetid:) dårlig unskyldning..men..

Og nå skal jeg til tannlegen om 1 1/2 uke. Jeg har ikke vært der på 2 år..(fy meg!) for jeg har mistet en plombe..en gylden anledning til å bestille time;) GRUER MEG ENORMT! hater tannlegen...og jeg er av typen som sier før jeg får satt meg i stolen: jeg vil ha bedøvelse med engang! Jeg velger heller å ha vondt i 2 sekunder av en sprøyte enn å borre osv!! Hvis jeg ikke får sprøyte så sitter skuldrene igjen oppi ørene etter jeg er ferdig...og har dundrende hodepine pga anspenthet:) så her er saken klar: sprøyte fort!! hihi

Men jeg er som deg da...begynner nå idag med tanntråd igjen! hehehe

Grue grue seg noen dager da...huttetu. skal bli godt å bli ferdig...

ha ei flott ny uke

Lillan:)

Charlotte sa...

Heisann!
Kjenner meg så godt igjen i det du skriver! Sånn var det med meg før, men ikke etter at jeg begynte å bruke Jordan Miracle tanntråd. Da går det så lett som bare det!
Lykke til hos tannlegen!
Hilsen Charlotte

Epleskrell sa...

Haha.. godt at det ikke bare er meg som er sånn!
Jeg har alltid hatt en streng policy på å pusse tenner morgen og kveld og gjerne midt på dagen også om jeg får det til. Munnvann av sterkeste sort blir brukt både to og tre ganger om dagen, men tånntråd? Neeei, det blir glemt gitt.
Og min tannlege rynker øyenbrynene og lurer på hvorfor jeg ikke kan få det inn i skolten at tanntråd MÅ brukes hver dag!?
Like grusomt er det når min tannlege drar tanntråden så langt opp at du føler hun snart har sagd seg opp til nesa!!
Jeg har gudskjelov sterke tenner og har bare hatt hull 2 ganger, ellers hadde vel gnålet om tanntråd vært enda værre! ;)

Du, fine sofaputer du har fått deg!

Suss på kinnet fra meg

Mona Christin sa...

Hei.

Hmmmm... Tannlegen ja. Når var jeg der sist? Er nok på tide nå. Pleier å få innkalling hver 18 måned, så den er vel rundt hjørnet. Men takk for at du minnet meg på det.
Tanntråden ligger fint i skapet på badet. Kjenner meg igjen i det du skriver...

Ha en fin dag med bruk av tanntråd.

Klem fra Mona C♥

Emmas Verden sa...

akkurat som jeg skulle skrevet det selv Hilde ;) jeg har også tanntrådskippertak før tannlegebesøket ;)
ha en fin dag!!!
klem Anne♥♥♥

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Tanntråd?? Ka er tanntråd?? ☺ Må sei eg kjenne meg igjen her ja... Er ELENDIG til å bruke tanntråd sjøl kor mykje eg veit eg bør bruke det.

Dei Tilda boksane er bere supersøte, var tenkt å kjøpe dei på tilbud her om dagen, men då eg endeleg somla meg til butikken var dei utsolgt :( Typisk meg!

Klem M ♥

Anonym sa...

Så koselig det var med boksene. De var kjempefine :-)
Kjempefin blogg.

-monica-

FlorasFrue sa...

Gjett om jeg kjenner meg igjen! Nå sist var jeg så sikkert på at jeg hadde hull - og da jeg gikk ut med 0-hull var jeg så fornøyd at jeg "glemmer" tanntråd.. - helt til innkallingen kommer i posten igjen..

Kjempesøte bokser!
Lykke til hos tannlegen :)

Hilde sa...

Him hi hi som å lese om meg selv - håper det var null hull... Slike bokser kjøpte jeg i går - gleder meg til å fylle de opp!
HIlde

Trine sa...

E lo skikkelig godt når e leste ditte innlegget Hilde, for sånn e det ALLTID med me åsså, og e grur me like mye hver gang til den årlige runda med tanntråden, og kryssa alltid fingrane for at e ikkje skal blø ALT for mye når han sette igang.. hehe.. jaja, godt å vite e ikkje e den eineste...

Pink lady sa...

Hei!

Kjenner meg igjen der! ;)

Lykke til hos tannlegen- og med tanntrådbruk;)

Klem Pink lady

Margrethes hus og hage sa...

Hihi, som å lese om meg selv :) tanntråd er kjedelig å bruke, så her dabber det raskt av. Men tannpirker går greit. Det er et ok alternativ :)

Ønsker deg en fin kveld. Hilsen Margrethe

annicken_j sa...

herlig ærlig inlegg! Jeg tror det er veldig mange som ikke er særlig glad å gå til tannlegen, men jeg med dårlige tenner i familien er pent nødt til det. og er alltid så nervøs for om jeg har hull! men jeg pleier før jeg går å tenke på hvor mye verre det er å gå til gyno for eksempel! selv om de ikke stiller vanskelige spørsmål der da ;p

godt å bli ferdig med det! Flotte bokser, selv har jeg veldig mye green gate etter jeg hadde en veldig feminin periode. nå er det litt mer retro. Så de passer ikke inn lengre..

ha en fin kveld

klemmer fra liten og stor

Fire Hjerter sa...

Veldig gjenkjennelig ja. Bra med en liten påminnelse - skal ta frem tanntråden i kveld :)

Love Peace Pionies sa...

uff, kjenner meg igjen med tanntråden. jeg tar iallefal skylle vann... har noen perioder rundt tannlegebesøk jeg tar tak i tannntråd, men som med deg sklir det ut..
søteste boksene
klem

EndeligMamma sa...

Usj, her kjente jeg meg igjen ja! *frem med tanntråd*...

Ha en fin kveld videre! du har en kjempe fin blogg med mange fine bilder :)

Klem

Synnøve sa...

Kjenner meg igjen i det ja.
Fine bokser du har.
Så koselig blogg du har.
Klem

Idun // Breidablikk sa...

Som jeg skulle sagt det selv.. hadde min årlige sjekk for et par uker siden og fikk nok beskjed om å være flinkere jeg også... rart med det...

aha... forbi kirken og ned der? ikke så langt unna likevel da, bare litt annen vei enn jeg tenkte, men jeg er håååpløs med retninger da ;)

*klem idun*

Mor og datter sa...

hehe skjønner deg med dette her!! Jeg er helt lik.. begynner før og holder på litt etter jeg har vært hos tannlegen! rart!! men det er sånn det er!
JEg har hatt voldsom tannlege skrekk, og opplevd mye vonde tannlegetimer + vonde regninger. Så jeg har blitt mye flinkere enn det jeg var før!

Fine bilder!!

Lykke til hos tannlegen, har blitt kalt inn jeg å. Neste uke skal jeg :s

Jannes lille sted sa...

Hei:)
Artig innlegg.
Tannlegetime er alltid et onde, men akk så nødvendig. Før brukte ikke jeg heller tanntråd, og jeg fikk stadig høre at det måtte jeg bruke. Men så kom jeg til et punkt hvor jeg prøvde, og nå bruker jeg faktisk tanntråd hver dag. hvis jeg ikke får brukt det en dag, føles liksom ikke tennene like rene.

Lykke til hos tannlegen og med tanntrådtilvenninga.
Klem Janne Merethe

fruen fra landet sa...

Hei hei!
Så godt å høre at det ikke bare er meg som sliter sånn med tannlegen!!!!
For en koselig blogg du har. Er også hekta på Greengate...

Hilsen Rita

Anonym sa...

Som om jeg skulle ha skrevet det selv!!
Og det verste er at tannlegen alltid spør mens jeg gaper og ikke kan forklare/bortforklare..

Fint integrert den hylla du viser frem!

Sommerlyst sa...

Herlig!! Har det AKKURAT sånn jeg og...;))

Ulrika - foto - Jonasson sa...

Kikar förbi o tipsar dig som tävlat hos mig tidigare att jag nu dratt i gång en ny kulig en..

http://uj76.blogspot.com/2010/02/tant-lottar-ut-ett-presentkort-vart_09.html

..med chans att vinna ett presentkort från en finfin inredningsbutik :)

Beate :-) sa...

Haha, samme her! Mht til tannlege og tanntråd altså :-)

Flink du å skrive, morsom men likevel søt og særiøs :-)

Solveig sa...

He, he - kjenner meg så godt igjen:o))) Hvorfor blir det slik? At man føler som en liten skolejente hver gang man er hos tannlegen og får dette spørsmålet? Uansett hvor gammel man er:o)))
Jeg er akkurat som deg; iherdig tanntrådbruker når innkallelsen kommer i posten:o)))))
Flott oppbevaring du her-skulle gjerne hatt en lignende system!
Fin kveld til deg.
Klem fra Solveig