tirsdag 9. februar 2010

Takknemlig

I jobben som folkehøgskolelærer hører det med litt andre oppgaver enn bare å undervise i faget mitt. Hver morgen har en av de ansatte en kort morgensamling med alle elevene der vi snakker om noe vi syns er viktig, viser en videosnutt, spiller en sang e.l. I dag var det jeg som hadde morgensamling og jeg snakket om takknemlighet.

Jeg syns det er viktig å stoppe opp litt av og til og ta seg tid til å tenke gjennom hvordan man lever livet sitt, hvordan man ønsker å leve og hva man har å være takknemlig for. I jobben min får jeg mange slike muligheter og det syns jeg er så bra. På morgensamlingen i dag fikk alle utdelt en papirlapp og en tusj. Der skulle de skrive ned ti ting som de følte seg takknemlig for i dag. Ingenting er for stort eller for lite.

 TAKK 
for den skjønne familien min
for solskinn
for huset vårt
for mine gode kolleger
for at jeg og familien min er friske
for smil
for gode venner
for en perfekt vinter
for smågodt
for livet

Jeg tror man alltid kan finne noe å være takknemlig for, selv om det kan være vanskelig noen ganger. Og jeg tror jeg det viktig å være takknemlig for å ha det godt med seg selv og med andre.

Takknemlighetsgjeld er den eneste gjeld som gjør mennesket rikere.
Fredrik Georg Gade

Bildene i dag er fra den ene kjøkkenhylla mi som jeg har ommøblert litt på. Blomstrete bokser fra GreenGate, kurvstjerne fra Kid og "Cutlery"-bokser fra House Doctor.

Fin kveld til deg!

10 kommentarer:

Mona Christin sa...

Hei.

Dette burde flere mennesker gjøre hver dag, tenke over ting vi tar for gitt og sette større pris på det. Det er rett og slett for mye utakknemmelighet her i verden.

Klem fra Mona C♥

Love Peace Pionies sa...

åh, kjempefint innlegg!!
vi har mye å være takknemlige for. så kult at du hadde det som tema på skolen. tipper du er en glimrende lærer..
klem

Gry sa...

Nydelig! Enig, vi har så mye vi burde være mer takknemlige for... Bra å stanse opp litt og virkelig tenke over det!

klem

KRUSEDULL sa...

Vakre og viktige tanker du deler:)

FruLisa sa...

Veldig fint innlegg:-)

Dronning Maud sa...

Fantastisk innlegg!!god lærer du:)det skiltet"vi er i haven" var stilig.)

by BeaTell sa...

Og takk for at du legger inn et sånt fint innlegg :)

Myhome sa...

Så fint innlegg!!
For en skjønn lærer du er:))
Dette er et viktig tema..hos både små og store!!
Ønsker deg en fortsatt fin uke!!
Klem Anita

Janne Lillian ♥ sa...

Takk for et flott innlegg ♥ Det er så utrolig viktig å stoppe opp i en travel og ikke minst hektisk hverdag og kjenne litt på alt man er takknemlig for. Det prøver jeg på hver dag ♥
Ha en fortsatt super dag ♥

Klem

Christine sa...

Hei skjønne du! For et vakkert innlegg med ord til ettertanke. Det trenger ikke alltid være de store tingene som gjør en lykkelig. Det å kunne glede seg over de små tingene er vel så viktig. Ha en herlig dag!

Solskinnsklem Christine