mandag 25. januar 2010

Til kattene

Jeg har lyst til å rette en takk til kattene. En spesiell takk til alle kattene i nabolaget vårt som har som mål å skremme vekk alle som måtte finne det for godt å ringe på døra vår, med livets eliksir - nemlig katteurin.

Det virker som om dørmatta vår er offer for en evig runddans av nabokatter som markerer sitt revir. Om igjen og om igjen. Vurderer å be Mannen gå ut og markere litt på dørmatta selv. Om det ville hjulpet er vel heller usikkert. :)

Denne lille karen har blitt satt på et høyt sted, utilgjengelig for katter, for å lufte vekk odøren. Stakkaren vet ikke at hans mest sannsynlige skjebne vil bli søppelhaugen. Han kommer vel aldri til å bli helt seg selv igjen etter alt han har vært utsatt for denne vinteren; utallige stråler gult rettet direkte mot trynet.

Selv om jeg kanskje tråkker på noen sine tær ved å si dette, vil jeg likevel komme med et ønske til alle som har katt. For oss som ikke har katt er det et problem med katter som markerer rundt hushjørnene våre. Det er vanskelig å bli kvitt lukta og det er ikke særlig hyggelig i lengden. Så mitt ønske er at mange flere katteeiere tar ansvar og får katten sin kastrert eller sterilisert. Så lenge ikke katten skal brukes til avl, er dette det beste for katten din, og også det beste for naboene dine. Les mer om kastrering av katt her.

Jeg er ikke imot katter, de er søte nok de altså! Men av og til skulle jeg ønske jeg hadde en hund som kunne skremme vekk de kattene som tisser på døra vår. Og når vi er inne på hund (som jeg drømmer om å få, men ikke kan få fordi Mannen har kraftig allergi mot både hund og katt), så ønsker jeg meg en slik eller slik hund. Suuuperskjønne! Kunne ønske det fantes en kur mot dyreallergi...

Dagens bilder har ikke så mye med innleggets innhold å gjøre. Dette er en eføy fra en juleoppsats som jeg har tvinnet rundt et stålhjerte.

Ønsker dere en odørfri dag!


18 kommentarer:

Janne sa...

Ja, enig med deg i at katter er søte... Men ikke på trappa! Har prøvd meg med pepper - det hjalp en periode.. Min mormor kastet sko ned i bakgården etter kattene (hehe..)

Ingvild sa...

Jeg har katt som er kastrert. Er helt enig med deg at hvis man tar til seg en katt må man ta ansvaret for at de blir kastrerte/ steriliserte. Skjønner godt at du ikke vil ha dørmatten din dynket i urin, og hankattelukt er ille hvis de ikke er fikset.

Har ikke så mange tips til deg hvordan du får dem bort, jeg brukte en spray som heter gå bort (eller noe slikt) da katten vår skulle oppdras. Sprayet den på møbler som han skulle holde seg unna ol. Det virket litt.

Ha en fin mandag, og håper du blir kvitt problemet.
Klem,I

Anonym sa...

Hei :o) Finfin blogg du har. Finnes mange steder som har midler som skal fjerne kattene fra ditt område(dreper de ikke altså). Sjekk f.eks Plantasjen.
Mvh Hege

InstatreffNorge sa...

Hehe....må le litt, men det er jo ikke noe å le av;P Er forferdelig irriterende i grunn!! Kattepusurin er en vond lukt!!
Ja til bleie på katter!!;P

Flott blogg du har, den vil jeg følge:)

Klem Lise

M sa...

Helt enig med deg om at katter bør kastreres/steriliseres.
Da blir katten roligere og mer hjemmekjær også....synd at du blir plaget med sånt, HUFF....så unødvendig..
Ha en fin dag!
klem,M

Therese sa...

Du kan godt be mannen din om å markere revir, ja. Det hjelper. Min far gjorde alltid det - og vi var aldri plaget av katter.. men jeg er glad jeg ikke visste før i voksen alder hvorfor vi ikke var plaget av katter ;-)

Morsomt innlegg, for øvrig! :-)

Elisabeth, innerst i veien sa...

Ja, dette er IKKE særlig gøy. Har katt selv (sterilisert gammel dame), men du har min fulle medfølelse. Finnes mange kjerringråd mener jeg, søk litt. Lykke til!

Lill Therese sa...

Vi trenger også råd, for vi har akkurat samme problem! :) Kjipt å ønske gjester velkommen i døren når inngangspartiet stinker katteurin!!

Ha en nydelig uke! Håper den inneholder minimalt med katteurin ;)
Lill Therese

AM sa...

Dyrebutikker har ofte et slags middel man kan spraye på møbler og sånt for å holde kattene unna. Jeg har ikke testet det selv, men ser at en som kommenterer over her har prøvd. Vet ikke hvor godt det fungerer ute heller, men.. knskje verdt å prøve! Eller kanskje rett og slett mannen din skal ta seg en dotur på trappa, haha :-D

FruLisa sa...

Helt enig ang kastrering. Her er både fru og herr Pus kastert, sterilisert, vaksinert og ID-merket - herligheten kostet meg over 3000,- men det er verdt det. Nokså dyrt å sterilisere en pusejente, 1800!! Nå skal iallefall ikke mine katter være til pest og plage:-)

klem klem

Shus sa...

Oh my god, eg kjenner meg sånn igjen...Da versta e at lukta brer seg innøve i gangen, og eg klarar ikkje alltid finne ut kor lukta kjem frå. Men som oftast er det på ytterdøra...I`ll kill that cat...Men så har eg og katt sjølv...den er kastrert og driv ikkje med dette markeringsgreiene. heldigvis, då hadde eg....

Love Peace Pionies sa...

hehe. uff stakkars dere. katteurin må jo være av det værste... jeg oppdaget en mus i lekehytta her en dag...har lagret kaninmat der nå på vinteren, men den må ut!! musa spratt den i et liiite hull da jeglukket opp døra.. ekkelt. kom bare på det når du fortalte om uinnbydne dyr..
får håpe du blir kvitt dem...

Ann sa...

Hei hei! Fant bloggen din for bare noen dager siden - kjempefin blogg! :)

Ville bare tipse om noe enkelt man kan prøve for å få kattene til å holde seg borte. Legg ut appelsinskall (evt. skall av andre sitrusfrukter) der kattene pleier å urinere. De liker absolutt ikke lukten og holder seg dermed unna - får vi håpe. Jeg har også hørt at man kan legge ut kaffegrut (det som ligger igjen i filteret etter at kaffen er traktet), men har ikke prøvd ut det selv. Lykke til!

Lisas hjem og skatter sa...

hahahahaha, du fikk satt ord på min frustrasjon i allefall - vi har em carport som er gjemme/varme/fristed for katter! Her hos oss er skitn det verste! kastrering hjelper kanskje ikke på bakenden? hahaha :)

stakkar lille julegrisen :(

men, fin eføy da :) hehe!

klem fra Lisa

Lotta sa...

Hei hei! Vi har en katt som går feil her..Dvs.Han tror at han bor her..Ser ikke forskjell på sitt eget og vårt hjem! Det er 4 like to mannsboliger her vi bor. Håper bare det ikke blir et problem til sommeren med at han kommer inn her og sånn.. Er det ikke noe du kan legge ut ved trappa så kattene holder seg unna da? Som ikke er farlig for de da naturligvis...

Så gøy du skal til London da.. Her er link til oversikt over Cath Kidstone butikker der:

http://www.cathkidston.co.uk/e-maginus.shops.storedetails.aspx

Må også anbefalle deg et par andre herlige butikker i London som du bare måååååååååå dra på:

http://www.oliverbonas.com/

og

http://www.urbanoutfitters.co.uk/page/home

Mine favoritter ihvertfall:) Gleder meg aller mest til Starbucks!Mmmmmm....

Fortsatt fin kveld jordbærpiken:)
Klemmer til DEG

Lotta sa...

Ps. I fjor åpnet (tror Europas største) shoppingsenter der og. Det ligger like ved tanten til samboeren min;) I like...

Adressen er:

http://uk.westfield.com/london/

;)

salige lavendel sa...

Jeg har katt selv, og den er kastrert! Helt enig med deg i at alle burde gjøre det!!Synd at du ikke kan få deg hund pga. allergi. Jeg har selv en liten Prazsky Krysarik, og har oppdaget at mange allergikere ikke reagerer på den. Utrolig mye ekstra glede i huset med en liten 4-bent kropp =)

Monica sa...

Hadde samme problemet her.. lukta spredte seg innover gangen fordi han pissa i inngangspartiet - herlig! Men det er ALLTID noe som trekker kattene, og her var det en sånn "tørke av seg på skoene matte" som lå utenfor døra. Fjerna den og siden har det ikke vært noe. Lykke til!