mandag 11. januar 2010

Planter med bismak

Mannen min fikk en blomsteroppsats til jul gjennom jobben. Den bestod av flere ulike potteplanter oppi en diger, rød glasskål. Da jeg ryddet vekk julen ble det litt tomt syns jeg, så jeg delte opp oppsatsen og fordelte plantene litt rundtomkring i små potter.

Mens jeg står ved kjøkkenbenken og roter oppi jorda, ser jeg til min store forskrekkelse en bevegelse like ved den høyre hånda mi. Adrenalinet begynner å pumpe, hjertet dunker, jeg får klump i halsen og tar et steg vekk fra benken. Fordi der, rett ved siden av min egen hånd, ser jeg en
L A R V E .
Grøss! Jeg får frysninger bare av å tenke på det. Helt uvitende, og i den tro at jord som ligger i potta til en oppsats kjøpt på en blomsterbutikk ikke inneholder slike ufyseligheter, stod jeg der og grafset i jorda. Uten hansker selvfølgelig! Trenger vel ikke si mer enn at jeg rykket opp den siste planta, kastet resten av jorda (uten å ta på den) og gikk rett ut med søpleposen. Tenkte vel at ti minusgrader sikkert ville ta knekken på en sånn liten tass.

Jada, du tenker sikkert at jeg er en skikkelig pyse og burde slutte å overdrive, for det er jo helt harmløse skapninger. Eller kanskje du er en av dem som kjenner det kiler godt nedover ryggen når du ser en mark. Når det kommer til sånne krypdyr, så er jeg ganske pysete, jeg kan ikke noe for det. Det går greit så lenge jeg har hansker på, men jeg bare TAKLER IKKE å kjenne de på huden. Jeg har lurt litt på de siste dagene om det var flere larver oppi blomsteroppsatsen, og om noen da fremdeles er i jorda til de plantene jeg beholdt. Men når det gjelder det, velger jeg å leve i uvitenhet.

Nok om larver. Jeg kjøpte to sinkhjerter i høst som jeg har tvinnet hvitt silkebånd rundt. Har ikke funnet det riktige stedet å henge dem opp enda, så enn så lenge står de i vinduskarmen på kjøkkenet.

Ha en larvefri aften!


17 kommentarer:

Heims verden sa...

HAHAHAHHA:D

Artig!! Du kan så si, helt enig;)

Silje

Helene sa...

Veldig enig med deg....ekle små skapninger... Men stakkars larven, ikke dens feil:(

Marie sa...

Huff!! Kan ikke annet enn å le.... Jeg misliker slike småkryp like sterkt som deg =)

Henriette's innfall og påfunn sa...

Min første tur innom her!:-9
Smart å dele opp oppsatsen! Den larvehistorien var ekkel ;-)
Legger meg til som følger jeg :-)

Mona Christin sa...

Hei.

Morsomt innlegg. Jeg vet alt om slike småkryp. Og de kommer like overraskende på en hver gang. Nå er ikke larver og marker min værste fiende, men edderkopper og munkelus. Disse kjellerkrypene kunne godt bodd hos naboen istedenfor. Tjihi...

Ikke tenk på de larvene mer. Det en ikke vet har en ikke vondt av.

Klem fra Mona C

Epleskrell sa...

Hahaha.. Godt med en latter sent på kvelden. Jeg kan formelig se deg for meg der du står med jord og larve!

suss på kinnet

EndeligMamma sa...

æsj! Jeg skjønner deg godt...jeg får også helt hetta av sånne ting... Håper du har kommet over episoden nå ;)

Janne sa...

Uff, ufyselig... Godt du ble kvitt den. Sikkert ikke noen flere :) Du har sikkert funnet den ene larven som "eier" blomsteroppsatsen.. Og han er så sær at han bor helt alene i den..

AM sa...

Ååååh, jeg kan kjenne hva slags følelse du fikk! Jeg ha-a-a-ater mark og kravlende objekter, grøss og gru!

Love Peace Pionies sa...

eg kjenne meg veldig igjen ja... hehe.. hadde fått heilt hettå...
god uke til deg.
klem K

Drivtommer-Hus sa...

Du hast es wirklich wunderschön Zuhasue!!!!!!
Lieben Gruß Kiki

Monja sa...

Uff,føler med deg,jeg får helt noia av slike krypdyr,har fortsatt til gode å ta i en mark og jeg er 27 år snart:)

Noen ganger er det best og ikke vite:)

Klemmer fra Monja

Guro sa...

Jeg er SÅ enig med deg! Jeg takler ikke ting som åmer seg. Mark, slanger, orm, åmer, you name it. Ekkelt! Jeg kan ikke ta på mark med hansker engang, får helt panikk om jeg ser en på gata til og med. æsj. Derfor planter jeg bare i krukker ute, ikke i jorda:)
Ha en fortsatt strålende kveld! :)

mi-rachel sa...

urk..larver er ekle.
søte hjerter.

silje-sin sa...

Hei hei, og skrekk og gru!! Hadde heller ikke likt å ha en larve på kjøkkenet! (eller i munnen, som jeg fikk den gangen jeg tygde over en sukkerert, halve larven lå igjen.. Spiser ikke det mer, for å si det sånn!) Jeg er også nesten hysterisk for krypdyr inne, men er de i naturen er det ok. Bortsett fra edderkopper, med dem er det aldri greit. Nydelig hus i innlegget under forresten:) Og så bra at du fikk det på salg, det er jammen dyre saker! Håper du får en fin kveld! klem fra silje.

Anonym sa...

usj... sånne hører utendørs til, men selv hvor ekkelt det er, så får du det hele til å høres ganske så komisk ut!!!

Laluna sa...

Å , stakkars deg! Jeg skjønner deg veldig godt, det er faktisk ikke noe i verden jeg er så redd for som larver og makk! Jeg ønsker egentlig å bli et skikkelig hagemenneske, og prøver hvert år å stelle i bedene mine. Men stadig vekk så dukker det opp en makk, og da springer jeg skrikende vekk, og bedet må stå der med alt ugraset til mannen (kanskje) vil ta det.