mandag 18. januar 2010

Samling

Jeg har innsett en sannhet om meg selv som jeg ikke liker så veldig godt.
Jeg er en samler.
Tror jeg kan skylde på foreldrene mine. Jeg kommer fra en familie med Øystein Sundes "kjekt å ha"-prinsipp. Nå når vi skal begynne å tenke på og selge huset må vi også begynne å tenke på og rydde vekk overflødige ting som ikke skal være her når vi skal ha visning. Loftet som vi bruker som bod må ryddes, og der oppe fins det ting som aldri bør få se dagens lys. Ting som Mannen og jeg har samlet på siden vi var små og trodde vi ville få bruk for når vi en gang skulle flytte hjemmefra.

Jeg har f.eks. samlet på seks blomstrete kopper (la meg få legge vekt på at dette IKKE er snakk om GreenGate type blomster!) som jeg vant på basar en gang tidlig på 90-tallet. Mamma fikk streng beskjed om at hun ikke fikk lov til å bruke dem. De skulle nemlig spares i skapet til jeg ble stor og skulle flytte for meg selv. Haha! Jeg må le. Koppene har aldri blitt brukt. Bare flyttet fra bod til bod sammen med alle de andre tingene jeg har spart på.

Så siden tanken "det kan jo en gang komme til nytte" surrer oppi hodet mitt hver gang jeg kommer opp på loftet, har jeg bestemt meg for at det skal gis vekk og kastes med hard hånd når vi skal rydde der oppe. Blir spennende å se hva vi finner der når vi setter i gang. Det er helt ille, men vi aner ikke halvparten av hva vi har i kassene, for det er så lenge siden de har vært åpnet.

Èn ting er iallefall sikkert. Smaken forandrer seg gjennom årenes løp, og godt er det.

Ha en god dag!


17 kommentarer:

Love Peace Pionies sa...

hehe... kjenner til det. JEg har blitt bedre p.g.a vidar tror jeg. jeg må liksom spare på alt.. mens han er mye mer selektiv og kaster..
det er jo utrolig deilig når det er gjort..

lampen har jeg kjøpt på berheim prep i sandnes. aner ikke hvem som er leverandør. står ingenting på lampa.. hadde en som var større også, veldig fin. men den her lille søte passet så bra til pulten. og den er jo veldig tidløs..

Janicke sa...

Sånn hadde jeg det også før vi flyttet. Da hadde vi flyttet rundt på ting som aldri så dagens lys.. Og jeg visste at det aldri kom til å komme frem i det nye huset heller.. Jeg kastet og kastet!!! Må si at jeg ikke har savnet det heller :-))

Dette er første gang jeg komenterer på bloggen din :-)
Takk for alt du deler med oss :-)

Janikce

FlorasFrue sa...

Nydelige bilder av dine flotte ting!
Gjør sikkert ikke noe å ha mye av så fine ting, men det samler seg alltid mye som kan defineres som rot også - grr.
Ikke så dumt å flytte innimellom, så går rotet i søppelkontainer :)

Honningdal.jr sa...

Dette var et kjempeartig innlegg!
Måtte lese det høyt for svigermor, hun er på besøk :)
Jeg kjenner meg veldig igjen! Vi skal bort ett år nå, og jeg ser med gru på å ta fatt på kottene og kaste alt "kanskje en dag"-krims kramset...

Ha ei nydelig uke, og kos deg med husplanlegging! Så spennende!!

rosaengler ♥ sa...

huff, kjenner til problemet, ja her er det ett problem for vi har ikke en stor kjeller eller bod :P så jeg har bare måtte bli flinkere til å kaste/gi bort. Men plutselig så kommer jeg på den fiiine gamle krakken som gikk på søppelbilen og alt jeg liksom kunne ha gjort med den. wæææææææ det er for sent. Så jeg tror det er lurt å samle om en har plass *nikker hardt og inderlig
hihi klem

opp ei trapp og inn ei dør! sa...

Hehe, vi kjenner oss vel alle litt igjen i det du skriver:) men noen ganger er det godt å få rensket opp litt...å lage plass til noe nytt! ;)

Epleskrell sa...

Akkurat det jeg holder på med om dagen også! Noe herk i grunnen.. Jeg er sånn at det jeg ikke har brukt på 1 år, det kaster jeg eller gir bort, for da har jeg ikke behov for det. Men i boden vår er det ekstremt mye som ikke er sett på på 3 år.... *grøss* Jeg har tappert begynt nå i disse dager... :)

Suss

Lene sa...

Godt å høre at man ikke er den eneste som samler på alt mulig rart. Jeg driver i tillegg og forteller mamma alt hun bør rydde opp i å kaste hjemme hos seg selv....Min kjære bare ser stygt på meg når jeg begynner.

krinkelkroken sa...

Så spennende med husbygging, en suveren mulighet til å rydde i gamle esker og kaste masse;)
Har blitt mye flinkere med årene til å kaste /gi bort/selge ting/møbler/klær som ikke lenger brukes, og som du sier smaken forandrer seg hele tiden.Jeg sparer kun på ting som jeg har et følelsesmessig forhold til selv om det ikke passer inn i interiøret akkurat nå, men har klart å redusere antall pappesker kraftig de siste par årene.
Skjønne skåler med skrift du viser, har et par slike jeg også;)
Ha en fin kveld:)
Beathe

Elisabeth, innerst i veien sa...

Ja, vi er nok flere som har sånne loft, ehem...Jeg venter på loppesesongen, da skal jeg bli kvitt noen kasser med ymse kopper og kar. :-)

MariMaja sa...

Kjenne til det der!
Men herlighet så godt det er å få ryddet og gitt vekk det som bare tar plass!!
Lykke til med rydding ;)

Godt Isolert ♥ Victoria sa...

Tusen takk for hyggelig kommentar!

Vi hadde stor opprydning i to deler - først da vi tømte huset her før renovering og ei ny da vi flyttet inn igjen! I tillegg hadde jeg opprydning på bodene i høst og da var det enda mere som fikk seg et nytt hjem/ble kastet! Det er deilig etterpå, for man har strengt tatt mye mer enn man trenger!

Ønsker deg også en super kveld!!

Ingvild sa...

Hihihi!
Jeg er litt motsatt, og gir bort og kaster (av og til med litt for hard hånd, som da visakortet for i containeren med et uhell. ooops!) Har derimot en mann som er samler - og han tar vare på de uttroligste ting!

Godt man er forskjellig;)
Nydelige bilder du viser av vakre ting,

ha en fin tirsdag,
klem,I

..Til Lykkes Hjem sa...

HeiHei!
Tusen takk for koselige ord om oppussingen vår. Joda,det begynner å ligne drømmehjemmet :)

Men ser ut til at dere holder på å bygge ett riktig så stort hus lenger ned her. Blir spennende å følge på.Veldig gøy*

Heheh,hva man ikke kan få bruk for? Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan vi fikk plass til alt i den lille leiligheten vår på 40 kvm. Utrolig.

Fine skåler du har. Skulle gjerne hatt en slik en.(eller flere)

Ønsker deg en fortsatt flott uke
Kos deg med planleggingen av nytt hus
Klem*

Janne sa...

Er nok litt samler jeg også - og ser at dattera mi har samme tendensene.. Hamster :)

Lise sa...

Hei igjen! Syns jeg kjente meg igjen på bildet av tomten ja. Vi bor i Remvik i Blindheimsbreivika. Har tomt og skal bygge i Haram etterhvert.
Gradstokken fikk jeg av min svigermor til jul et år...denne her heter Vigra Gradstokken. ER noen på Vigra som lager den...kan finne ut hvem hvis du er interessert?! Tror det finnes flere varianter av den..

Ha en fortsatt fin tirsdag!

*sne* sa...

Tusen takk for koselig hilsen! Og så langt dere har kommet med byggingen! Spennende å følge med :) Lenge siden jeg besøkte deg sist, så nå skal jeg lese de siste innleggene dine.

Ha en fin kveld!
//Christine