fredag 22. juni 2012

Gave til de ansatte i barnehagen


Til høsten blir Ida skolejente. Rart å tenke på hvor fort tiden har gått! Hun har gått i barnehagen siden hun var 2 1/2 år gammel, og har hatt det veldig bra der. Vi er heldige som har barna våre i en utrolig bra barnehageavdeling med dyktige ansatte som virkelig bryr seg om dem. Vemodig å tenke på at den tiden er over for Ida. Hun har blitt så stor!



Det er jo en naturlig utvikling at barna vokser, og sånn skal det være. Nye og spennende utfordringer venter, men først har hun et par uker igjen i barnehagen før vi tar ferie. Vi som er foreldre til førskolebarna på Ida og Annas avdeling ville gi en gave til de flinke ansatte, og jeg tok på meg å ordne en liten oppmerksomhet fra oss. 


Jeg laget et print av det fine diktet "Alt jeg egentlig trenger å vite lærte jeg i barnehagen" av Robert Fulghum, rammet inn i sort treramme fra Bohus. Så kjøpte jeg jordbærplanter på Plantasjen (Korona) som jeg plantet i små potter. Disse må selvfølgelig plantes ut etterhvert for at de skal vokse seg store. Syns det var fint å gi en plante, som et bilde på det de har sådd i barna våre, og som har fått dem til å vokse. Den lille hilsenen på grillpinnen har jeg laget i Photoshop. Gaveposene er kjøpt på Staples.



Alt jeg egentlig trenger å vite lærte jeg i barnehagen

Dele med andre.
Opptre realt.
Ikke slå.
Legg tingene tilbake der du fant dem.
Rydd opp i ditt eget rot.
Ikke ta noe som ikke er ditt.
Be om unnskyldning når du sårer noen.
Vask hendene før du spiser.
Skyll ned etter deg på toalettet.
Du har godt av varme småkaker og kald melk.
Lev et balansert liv - lær litt og tenk litt og tegn og mal
og syng og dans og lek
og arbeid litt mer hver dag.
Ta en liten lur hver ettermiddag.
Når du går ut i verden, så se opp for trafikken,
hold hverandre i hendene og hold sammen.
Vær oppmerksom på under. 
Husk det lille frøet som plantes: 
Røttene vokser nedover og planten vokser oppover,
og egentlig er det ingen som vet hvordan,
eller hvorfor,
men slik er vi alle sammen.
Gullfisk og hamstere og hvite mus
og til og med det lille frøet i boksen med skumplast - alle dør.
Det gjør vi også.
Og husk de første barnebøkene og det første
ordet du lærte - det største av alle ord - SE.

~Robert Fulghum~

Det ble noen middelmådige mobilbilder her i dag. Kameraet mitt er fortsatt på reparasjon, men etter litt leting i stad fant jeg heldigvis det andre kameraet mitt! Hurra!


hilde

33 kommentarer:

Frk Elton sa...

For en vakker gest :) Hadde jeg vært barnehagetanten som fikk dette hadde blitt veldig rørt og glad! Dette var en god og gjennomtenkt idè, såå mye bedre enn den tradisjonelle rosebuketten ;)

Ha en flott helg :)

Klem

Anonym sa...

For en utrolig flott gave! Vi har ett år igjen for eldstejenta, men jeg måtte bare lagre dette som huskelapp. Jeg er imponert over alt du rekker, orker og finner på. Koselig å følge deg!

Myke minutter sa...

Å så flott alt dette var!! Vår storesøster er også skolejente til høsten og nå fikk jeg ideer :) Ha en herlig helg! Klemmer

Lillian sa...

WOW! For en gave!

Jeg jobber selv i barnehage og har mottatt oppmerksomheter fra takknemlige foreldre disse dager. Det varmer så utrolig :)

Klem, Lillian

Shus sa...

Så utruleg heldige "tantene" i barnehagen dykkar er. Dette var ein super gave :-)
Dei er flinke dei som jobbar i barnehage og skule. All ære til dei.
God helg og fin midtsommar til deg og dine.

Klem fra Solveig

Husfrøy sa...

Fantastisk! Heldige barnehageansatte :)
Ha en nydelig St.Hans feiring!
Hei fra Eva

eventyrLise sa...

For en flott gave! mulig jeg må stjele ideen din hvis det er greit. har også en skolestarter

eventyrLise sa...

For en flott gave! mulig jeg må stjele ideen din hvis det er greit. har også en skolestarter

Anonym sa...

Nydelig dikt! Og gave som jeg er sikker på at treffer rett i hjertet på mottakerne. :-)
EU

små øyeblikk med cams sa...

For en fantastisk gave! Dette var både kreativt og orginalt :)
Tenker de setter stor pris på gesten, det hadde jeg gjort!
Flink du :)
Ha ei god helg videre!
Klem Camilla

små gleder sa...

Såå koselig gjort! Kjempefin gave! :)

Unknown sa...

Så koselig at dere likte ideen. Det er bare å ta den med videre for de som hadde lyst til det! :)

Anonym sa...

Flott gave! Virkelig!:D

Men du.. håper du ikke går og kaller de som jobber i barnehage barnehagetanter og bhgonkler?, det er IKKE positivt å bli kalt dette. Man er ikke bare en tante som passer noen barn, hvis du forstår ;)Samme som å kalle lærere for skolebestemor.. hehe, neida.

Jijji sa...

Så koselige gaver! Tipper de voksne i barnehagen blir superglade.

Ha en fantastisk helg!

Klem fra Jijji

Unknown sa...

Hei anonym!

I mine øyne er ikke det å bli kalt for tante eller onkel noe negativt i det hele tatt. Tante og onkel er jo noe trygt og koselig. Men hvis du jobber i barnehage og føler deg støtt av uttrykket, så beklager jeg det. Har ikke falt meg inn at det er feil å si (ikke at jeg noengang har kalt noen av dem som jobber i barnehagen for barnehagetante direkte). Uttrykket sitter vel igjen fra "gamle dager" da jeg var liten. Da kalte vi dem for barnehagetanter. Det er iallefall ment som noe utelukkende positivt. :)

Fra huset i svingen sa...

Så utrolig koselig gave til de barnehageansatte :-D
Super ide som jeg skal ta med meg videre...

Klem Karianne

Unknown sa...

Hei!
For en koselig gave å gi! Også så søtt dikt :)
Jeg jobber i barnehage i dag, som vikar, og synes det er utrolig spennende. Skal begynne med førskolelærerutdanningen nå og gleder meg stort! Bra du og barna har vært fornøyd med barnehagen de har gått og går i, og håper hun får en fin start på skoleårene som kommer :)

Klem fra Elisabeth :)

Anonym sa...

Hei!
Så utrolig koselig hilsen:) dette setter dem pris på!
Tiden går så alt for fort, men ønsker henne lykke til på skolen og håper de blir like bra som de hun har hatt i barnehagen:)
Ha en strålende St.Hans

Klem Merete

Vibeke / Mammas Hus sa...

Nydelig gave!! :D Jeg gir små gaver hver jul og sommer, som en liten takk for at de passer på jenta mi. Selv om det er jobben deres. ;)

Jeg visste det ville være en kommentar om overskriften din, men jeg er enig med deg. Til Hedda sier vi "de voksne", men vår generasjon sa jo tanter/onkler, og for meg er det en æresbetegnelse, at vi innlemmer dem slik i familien vår....

et kjært hjem sa...

Så fantastisk flott gave, jeg hadde blitt strålende glad! Så kreativt, du er så flink du ;) Ha en fin båldag ;) Klem Ane

Anonym sa...

Joda, jeg forstår at du ikke mente det negativt :)Som du sier selv hører dette til i en tid som er over. Barnehagen ligger nå under kunskapsdepartementet i likhet med skolen, og er ikke lengre et sted for saft og boller, men et sted for utvikling, lek og læring. Barnehagen generelt, førskolelærerne, barne- og ungdomsarbeiderne, barnepleierne og assistene jobber i innviklet, utfordrende, spennende og givende organisasjon. Jeg synes "barnehagefolk" fortjener en høyere status enn å være en tante- det høres så... tantete (hehe) og lite atraktivt ut ;) Jeg jobber ikke i bhg selv, men vi må støtte opp om, og behandle de som det de er!

Unknown sa...

Hei igjen anonym. :)

Jeg forstår veldig godt hva du mener, og takker for at du gjorde meg oppmerksom på det. Har aldri tenkt på at uttrykket tolkes negativt og som noe uprofesjonelt. Men jeg har veldig respekt for jobben de gjør i barnehagen, og vet at det krever enormt mye av de ansatte. De er en viktig del av våre barns oppvekst og utvikling, og det ville ikke falle meg inn å si noe negativt om de som jobber på avdelinga til mine barn. De er virkelig fantastiske!

Ha en flott St.Hans-feiring! :)

Tino sa...

Så koselig gave dette var! Så flink du er!
Klem T

Anonym sa...

Hei Utrolig koselig gave. Sitter her å prøver på å formatere teksten slik du har gjort det og får det ikke til :/ Hadde satt utrolig stor pris på om du kunne hjulpet meg :-))
Mvh Lene

Anonym sa...

Hei Utrolig koselig gave. Sitter her å prøver på å formatere teksten slik du har gjort det og får det ikke til :/ Hadde satt utrolig stor pris på om du kunne hjulpet meg :-))
Mvh Lene

Unknown sa...

Hei Lene!

Printet har jeg laget i Photoshop. Hver setning, og noen enkeltord, har jeg skrevet i egne layers som jeg har satt sammen slik jeg syns det passet. Tok ganske lang tid, men det ble jo en fin effekt. :)

Hvis ikke du har Photoshop er jeg usikker på hvordan man (om det i det hele tatt går an) gjør det i Word, eller liknende tekstprogrammer. Men diktet er jo veldig flott setning for setning også, sånn som det opprinnelig er skrevet.

Håper jeg kunne være litt til hjelp. Lykke til, det kommer til å være til glede for den som får det. :)

Elements of days / Kari sa...

Nydelig gave! så heldige de ansatte er som får så fine gaver :)

Den ideen skal jeg huske til mine barnehagebarn blir skolebarn....

Ha en fin dag!

Kari

Anonym sa...

Hei.
Du kan ikke selge meg noen eksemplarer av dette fantastiske diktet? Vil veldig gjerne ha det både hjemme og i barnehagen jeg jobber i...
Hilsen Hege.

Unknown sa...

Hei Hege! Gå inn på denne linken, så finner du det gratis. :)

http://jordbarpiken.blogspot.no/2012/06/gratis-print-til-deg-fra-meg.html

GOD JUL!

Anonym sa...

Tusen takk for den flotte ideen Jordbærpiken! Holder på m gave til våres barnehageansatte, siden vi nå har skolegutten! Og så jillt du deler printet gratis!!!!!
Klem Maria

Grete sa...

Må bare innrømme at jeg (også) har stjålet den nydelige ideen din. Førskolesnuppa gleder seg SÅ til å overrekke den fine gaven. Tusen takk!

Anonym sa...

Hei! Måtte bare si tusen takk, for nå låner jeg det fine printet ditt til barnehageslutt for vår sønn. Stine

Unknown sa...

For en utrolig fin avskjedsgave! Tenker de ble glade!

Jeg ble så inspirert, og lurer på hvilket program du har brukt til å lage tekstbildet i?

Hilsen Cathrine