torsdag 24. september 2009

Morgenstund

I dag har vi et bursdagsbarn i huset, nemlig Mannen som blir 31 år. Hipp hurra for deg, kjære! Ida, Anna og jeg var tidlig oppe for å skrive bursdagskort og ordne gave, lys og et glass sjokolademelk på senga. Jeg syns det er koselig med frokost på senga når noen har bursdag, men vi har funnet ut at de dagene vi skal på jobb blir det stress. Verken jeg eller Mannen er særlig flinke til å stå opp mye tidligere enn det vi må, så vi tar det rolig og gjør det heller ekstra koselig på ettermiddagen.

Nå nyter jeg stillheten i huset med en kopp te. Mannen er på jobb, Ida i barnehagen og Anna sover. Jeg har nå smakt på teen som jeg vant i Jorids giveaway, og den smakte kjempegodt! Mangote fra Kremmerhuset, det kan virkelig anbefales! Drikker av min yndlingstekopp som er laget i Danmark. Villa Collection A/S. Den skjønne hjertetesilen har jeg fått av en god venninne. Tekoppen fikk jeg til jul for mange år siden av en av mine barndomsvenninner. Koselig!

I dag er det fårikålens dag. Jeg syns fårikål er kjempegodt, og lagde det faktisk til middag for første gang i mitt liv i går. Jeg var så fornøyd med meg selv. Fant oppskrift på matprat.no, og satte i gang. Satte på kjøttet i god tid, og etter bare noen få minutters koking fylte den deilige fårikållukta hele huset.

Jeg gikk og gledet meg til Mannen skulle komme hjem fra jobben og bli kjempeglad for at jeg plutselig hadde laget fårikål! Ja, jeg så for meg inni hodet hele den lykkelige scenen der Mannen nærmest hoppet av glede da han kom inn døra og kjente fårikållukta komme mot han.

Spenningen bygde seg opp når det nærmet seg at han skulle komme hjem fra jobb. Og da Mannen kom hjem og åpnet døra inn til gangen, utbrøt han høyt og tydelig:

"Ka, e de nåkken som har bæsja her eller???"

Ok. Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg har ALDRI forvekslet fårikållukt med bæsjelukt. Så da må det være noe alvorlig galt med enten min manns nese eller min fårikål. Det skal sies at Mannen faktisk ble på grensen til hoppende glad over at det var fårikål, og ikke bæsj oppi gryta, siden han liker fårikål like godt som meg.

Middagen var god den, men jeg hadde ikke beregnet nok kjøtt. Så et tips til alle dere som skal lage fårikål i dag: Kjøp mye mer kjøtt enn du tror. Jeg hadde 900 gram til to voksne og to små barn, og det var litt for lite. Man lærer så lenge man lever. :)

I dag skal vi ikke spise fårikål. Vi skal ha bursdagsselskap på rommet til Ida i ettermiddag, også skal Mannen og jeg ut og spise i kveld. Tjoho! Det er lenge siden sist, og jeg gleder meg masse! Jeg sier bare: biff, biff, biff. Hehe.

Ha en god fårikåldag!


19 kommentarer:

Jannicke sa...

Hihi.. ikke akkurat den reaksjonen du håpet på der nei ;o)
Fårikål er kjempegodt!
Men det blir nok ikke det her i dag, skal på senvakt..
Koselig tekopp! Og slik hjertesil har jeg også,
den er koselig!
Takk for tilbakemelding ang sofa ;o)
Jeg er enig i at en litt beige type er litt mer praktisk ;o)
Gleder meg til å se hvilke stoffer man kan velge i.

Ha en fin feiring av mannen i dag, kose dere ute!
Klem J.

Jorid + NOE Blog sa...

Hei :-)
Så bra teen falt i smak, den er kjempegod! Og jeg elsker alt med mangosmak, iste også!! :-)

Hihhihi, for en uttalelse mannen din kom med da. Gratulerer til han forresten :-)

Her blir det heller ikke fårikål, hjemme alene så det blir vel no pastagreier!

Ha en fin torsdag! Og nyt dagen med familien og mannen ikveld.

KLemJ

Hulda sa...

Oisann, så det er det han forveksler fårikål med.. Bra at det ble godt. Skjønn tekopp du viser, jeg har faktisk ei mugge i akkurat det mønsteret.

Jannes lille sted sa...

Hei hei:)
Så utrolig koselig tekopp du hadde, og den søte hjertesila. Kunne tenkt meg noe lignende selv.
Gratulerer til mannen din med bursdag! :) Og kos dere med feiring og middag!
Ønsker deg en fin torsdag, Klem Janne Merethe

Charlotte sa...

Åh fårikål som er så godt!
Fine bilder:) Ha en fin dag til dere begge!

Anne sa...

Gratulerer til din kjære!
Eg laga fårikål for fyrste gong i forgårs! Det er jo så godt:)
Kos dykk med biff og barnefri:D
Klem:)

annikken - osloliv sa...

Haha, enig i at fårikål lukter litt spesielt, men bæsj? ;)

Kos deg videre med formiddagsstund, og ikke minst med selskap på rommet til datteren din senere, skjønner at det blir hyggelig!

Idun // Breidablikk sa...

Hehe... Han er ikke alene.. Mannen i huset her synes at det lukter så ille at jeg ikke får lage det når han er hjemme :S Så det spiser vi hos svigers eller pappa, når han er offshore :p

Gratulerer med dagen til mannen - kos dere masse ute på middag! :)

Torsdagsklem fra Idun :)

Jeanette sa...

Gratulerer til mannen.
Hehe.. Ja, det var litt av en uttalelse, men ikke viste vel han hva det var:-)
Der satte du meg på en god ide, tror det blir forikål til helga:-)
Vet jeg har et par pakker i fryseren:-) nam,nam... Kanskje jeg også skulle overraske min mann, å høre hva han sier:-)
klem J.

Tino sa...

Hehe, godt at fårikålen smaker bedre enn den lukter ;)

Kos dere med feiring og middag!

Ha en fin dag videre,klem :)

Kreoline sa...

Gratulerer til mannen din. Klem.

Hege - BOLIGglede sa...

Dere får kose dere i kveld da! :)
Mannen min lagde fårikål til meg i helgen. Vi lager alltid en kjempestor kjele så vi har et par dager. Lot desverre kjelen stå litt for lenge og DA skal jeg love deg det luktet spy i hele huset. ugh!

AM sa...

Så koselig med bursdagsfeiring! Og jeg må le av din manns kommentar da han kom hjem! Selv klarer jeg omtrent ikke spise fårikål lenger, fordi vi spiste det SÅ MYE da jeg var liten. Jeg kommer nemlig fra en gård med sau, og da kan du jo tenke deg at det ble mye får med kål.... håper dere hadde en deilig biffmiddag!

Simple Lovely sa...

Hihi, fikk han litt panikk kanskje? Det er jo smaken som teller uansett! Jeg er helt enige, det er ikke bursdag uten frokost på sengen!
Håper dere to får en kjeeeekke kveld-som foreldre setter mann mye mer pris på quality-time-together som et par:) og biff, yummy!

Jeg husker moncchico-monichici-monichoco-eller hvordan det uttales-apekatten, men ikke før jeg leste innlegget ditt, rart hvordan mann glemmer ting!

jeg er misunnelig på tavlen din!;) kan tenke meg det er gøy for jentene!

Ha en fin kveld, og gratulerer med dagen jordbærmannen:)

et kjært hjem sa...

He, he :) Så flink du er da som lager en sånn flott middag, det er kjempegodt! Det ble ikke fårikål her...kanskje til neste års fårikåldag kan jeg prøve meg :)Gratuleler så mye til Arild, deilig med en alenekveld...KOS DERE :) Skal ta med hustegningene når jeg kommer! Klem

ELIN sa...

Heisan,
Så utrolig flott og koselig blogg du har. Jeg er ny her 'inne', og så denne bloggen via en annen blogg, og det ser ut som vi har mye felles med bla. to skjønne småjenter :) Jeg følger deg gjerne videre. Håper det er ok at jeg legger deg til på blogglisten min :) Ha en fortsatt super dag. Klem Elin

Pink lady sa...

Hei!

Kjempeflott kopp!

Håper at dere har hatt en fin bursdagsfeiring, både med jentene og bare dere to.

Du får hilse og gratulere fra rååsadamen;)

Klem Pink Lady

Myhome sa...

Gratulerer så masse med din mann sin dag!!! Artig uttalelse om dagens fårikål:) Har hatt kun en opplevelse der fårikål luktet skikkelig vondt, i huset vi bodde før, og jeg trodde det låg en død fugl eller mus et sted i kjelleren, men det viste seg at leieboerne kokte fårikål. De var dansker, så jeg trodde de kokte den litt annerledes enn oss:)
Fårikål smaker godt, og er en skikkelig høstmiddag:)
Håper dere har hatt en koselig bursdagsfeiring!!!
Klem Anita

mi-rachel sa...

he he...
må smile litt:)