lørdag 24. oktober 2009

Trodde du jordbærsesongen var over?

I jordbærpikens hage kan vi fremdeles friste med
markjordbær.

Jeg syns det er helt utrolig at disse plantene fremdeles produserer jordbær. I oktober liksom! Det er mange jordbærblomster på dem også. Lurer på hvorfor? Jordbærsesongen er tydeligvis ikke over. :) Kan det være for at jeg gjødslet plantene mine ganske heftig tidligere vår?

Da jeg var i Oslo forrige helg fikk jeg låne denne boka, The forgotten garden av Kate Morton, av min storesøster. Jeg leste den på engelsk, men på norsk heter den Den glemte hagen. For en fantastisk bok! Jeg anbefaler den på det sterkeste, men advarer samtidig om at hvis du først setter deg ned og leser den bør du vite at du har noen ledige timer foran deg. Du blir hekta på alle de spennende hemmelighetene og historiene til menneskene i boka, så den er vanskelig å legge fra seg.

Fra bokomslaget:
Nok en medrivende roman fra forfatteren av Tilbake til Riverton. Den glemte hagen gikk rett på førsteplassen på de britiske bestselgerlistene da den kom ut i 2008.
Rett før første verdenskrig blir en liten jente funnet forlatt ombord på et skip på vei til Australia. Den mystiske kvinnen som hadde lovet å passe på henne, har forsvunnet sporløst. På den lille jentas 21-årsdag, får Nell Andrews vite en hemmelighet som kommer til å forandre livet hennes for alltid. Først flere tiår senere begynner hun å lete etter sannheten. Når Nell dør, arver barnebarnet hennes, Cassandra, noe uventet - et hus og "den glemte hagen". Området er beryktet blant de lokale for hemmelighetene det skjuler - hemmelighetene om den fortapte Mountrachet-familien og den umyndige Eliza Makepeace, forfatter av mørke viktorianske eventyr. Sannheten om familien, og det hundre år gamle mysteriet om den lille forlatte jenta, avsløres.

Ønsker dere en fantastisk dag!
Gi noen en klem.


12 kommentarer:

Lisas hjem og skatter sa...

så gøy at du har jordbær i hagen fortsatt :)

takk for boktips :)

ha ei super helg videre i jordbærhagen!

klem/lisa

Tino sa...

Takk for boktips, jeg har lest tilbake til Riverton også en nydelig bok.
Jeg så foresten markjorbær når jeg gikk tur her om dagen, litt merkelig.

God helg, klem :)

MODERN COUNTRY sa...

Hei Jordbærjenta!

Vet du hva, de vokser og gir jordbær i her i hagen vår også. Og det etter at frosten har fått alle eplene til å slippe taket og alt er gult og dødt. En liten fighter som vil gi oss noen ekstra smakfulle minner før vinteren slipper skikkelig til. De er er søte og gode!

Takk for hilsen, så godt og være tilbake nå :)

Ha en riktig deilig helg!
Klem Aina

Jannes lille sted sa...

Hei:)
Artig at du fortsatt har jordbær i hagen!
Tusen takk for boktipset, skal ta det med meg videre
Ønsker deg en fin lørdag
Klem Janne Merethe

Jorid + NOE Blog sa...

Så herlig :-)
Ha en fin kveld!
Godklem

Hulda sa...

Det skal jeg fortelle deg; du har jordbær i hagen enda, for du er jo jordbærpiken. :) En jordbærpike må jo ha jordbær året rundt! ;) Koselige bilder, av deilige bær!

Den boka har jeg lest omtale av, virker så bra. Må sjekke på biblioteket.

meaningmoon sa...

Helt fantastisk med jordbær i hagen i oktober måned!
Den boken såg utrolig spennende ut, må nok bli et ønske til jul det:)

Gry sa...

Oj, det var jo fantastisk! Forbinder markjordbær med sommer, jeg;) Den boka hørte jeg om for kang tid tilbake, men husket iikke hva den handlet om. Bildet med den døra inn til hagen ble imidlertid prentet inn!!

mi-rachel sa...

ja...jordbærpiken må jo nesten har jordbær i hagen sin selv om det er oktober;)

Lyse drømmer sa...

Vil bare takke for at du deltar i min konkurranse:) Har vært bortreist en stund, men nå er jeg tilbake!
Ha en fortsatt fin helg!
Klem fra meg:)

Margrethes hus og hage sa...

Du verden, jordbær i siste delen av oktober må da være utenom det vanlige? Du får spise dem med andektighet :)

Den boken høres spennende ut!

Ønsker deg en fin helg videre. Hilsen Margrethe

Fru Fly * Heidi sa...

Wow, jordbær nå??? Ja, det er jammen mye rare forskjeller i vårt langstrake land. Forleden så jeg jeg bilder av noen barn som laget en diger snømanne i en blogg (huske ikke helt hvilken i farten) og hos deg er markjordbærene fremdeles røde og på stilken.♥

Høres ut som en spennende bok... men det var denne tiden da! Har en bunke med bøker som venter på meg, men skriver ned alle gode tips:) Ha en super helg:) Heidi