onsdag 14. oktober 2009

Kristi tornekrone

Nok en dag med nydelig vær! Jeg blir så glad av å se sola. Spesielt når den har vært fraværende såpass lenge som den har her på Sunnmøre i høst.

Denne planten (og en til av den samme) hadde mamma med til meg da de var her i høstferien. De er avleggere av en større plante som igjen er en avlegger av min oldemors plante (pappas bestemor). Så den går langt tilbake i tid. Når den blomstrer får den søte, mørkerosa blomster.

"Kristi tornekrone" kaller vi den. Men er det det ordentlige navnet på denne planten? Noen som vet? Håper jeg klarer å holde liv i de to som jeg fikk. Syns de er veldig fine, og de kan bli ganske store hvis de trives.

Ha en god dag!


19 kommentarer:

Jorid + NOE Blog sa...

Hei :-D Så flott!

Ha en fin dag!
Klem Jorid

Emmas Verden sa...

ja så deilig at det endelig ble fint vær her også!!! det har vi jammen fortjent ;)
håper plantene vokser seg store..artig at de er fra oldemor :)
kos deg med dine kjære :)
klem Anne***

Monica sa...

så flotte bilder fra deg og skjønn plante, spesielt når en hører historien omkring den, herlig:) Sylvian families som du skrev om under her er bare så herlige figurer, jeg vurderer noen til kalenderen til prinsessa, kan jo kjøpe pakker og dele opp:) Ønsker deg en nydelig onsdagskveld:) God klem fra Monica

Tino sa...

Så morsomt at det er avlegger av en plante så langt tilbake. Kan ikke hjelpe deg med navnet dessverre. Har samme blomsterpotte som deg ;)

Ha en fin kveld videre, klem :)

moa sa...

..kan dessverre ikke hjelpe deg med blomsternavnet!
..men fin var den :0)

moaklem

Monja sa...

Så koselige innlegg,og herlige bilder fra hjemmet ditt,der ser så koselig ut...i like;) ønsker deg en fin onsdagskveld, jeg skal faktisk ha bollekurs,hehe,med ei venninne som vil lære seg å bake boller...;)det blir nok hyggelig...klemmer fra monja

Monica sa...

hei igjen skjønne du:) ville bare innom for å si at det ligger en utmerkelse til deg på bloggen min:) God klem fra Monica

Vibeke sa...

jeg kan ikke noe annet navn på den jeg heller, jeg har hatt den både i den fargen du har og en som var hvit! de er fine :)

klem

Anonym sa...

jeg datt tilfeldigvis innom bloggen din en dag og har fortsatte å stikke innom av og til. synst du har en utrolig koselig blogg og liker stilen din kjempe godt. har sett mange andre interiørblogger, men jeg synst de har en tendens til å overdrive pynten. synst du finner en veldig god balanse.

Christine Louise sa...

Så flott :) Likte bildene godt :) Lampen er såå fin :) Har en make ;)

Epleskrell sa...

Jeg har også bare hørt "kristi tornekrone" på den blomsten der. Mormor har noen av de.. jeg skal spørre henne om hun vet et annet navn(mormor er blomsterfrik) :)

Ida er så søt. Artig at hun leker så mye med de dyrene og at det er de som vekker interesse hos henne. Jeg husker jeg også hadde sånn bamse som deg og mange andre dyr.. mon tro om de ligger på loftet...?

Ellers så har jeg klart å lokalisere Mountain Dew på endel Deli de Luca'er her i Oslo, så det er bare å komme på signingsferd til storbyen for å hamstre :)

Klemklem til du<3

Margrethes hus og hage sa...

Det er koselig med slike planter som går i arv. Det er noe spesielt med det som er levende og vokser. Jeg har også en arvet plante, den vokser skjevt og er egentlig ikke så fin, men jeg er utrolig glad i den :)

Ønsker deg en fin kveld! hilsen Margrethe

Bea sa...

Hei

Ligger en liten utfordring til deg på siden min. :o)

Klem Bea

mi-rachel sa...

vet ikke hva den heter.
men den heter ihvertfalrl ikke kristi tornekrone (den vet jeg hvordan ser ut) :)

Hilde sa...

Du har en Kristi tornekrone som finnes i hvit rød og en rødere tone av rødt. Den har helt sikkert et latinsk navn - du kan jo google den... Hilsen fra Hilde

Solveig sa...

Kjenner ikke så mye til planten, men flott var den med sine hjerteformede blad!
Føler med deg når det gjelder sola! Så herlig å kjenne noen solstråler igjen! Det er nå vi merker hva det egentlig betyr:o)
Ha en flott torsdag.
Klem fra Solveig

Husdraumen/Anita sa...

Hmmm...eg kan heller ikkje hjelpe deg med namnet...
Kva med å døype den til Oldemors rose?;D
Ikkje sol her i dag, men so lenge det er opphald får ein vel vere nøgd her i regnland?;)

et kjært hjem sa...

Jeg kan ikke noe annet navn jeg heller. Ha en strålende dag! Klem

KRUSEDULL sa...

Så koselig å få en slik plante med en lang og personlig historie bak seg!