onsdag 7. oktober 2009

Tåteflasker som kan være farlig for barnet ditt.

Jeg følger en kjempefin blogg som heter Fryd og Design. I dag oppdaget jeg et innlegg der som jeg ikke har fått med meg om noen kjempekule tåteflasker fra Bambino som hun hadde kjøpt. Disse har jeg lett i butikkene etter å få kjøpt til Anna, for jeg syns de er så stilige! Men hun hadde blitt tipset av en leser om at de inneholder et stoff som heter Bisfenol A (BPA) som kan være giftig.

Nei-flaske. Avent Airflex.

Jeg klikket meg videre til linken hun hadde lagt ut over tåteflasker som inneholder dette stoffet, og de flaskene som er trygge. Jeg ble forskrekket over å oppdage at Aventflaskene som jeg har brukt både til Ida og Anna, og som jeg har vært veldig fornøyd med står på lista over flasker som inneholder BPA. Disse skal i søpla så fort som mulig! Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ante at plasttåteflasker kunne inneholde potensielt giftige stoffer, og jeg er overrasket over at såpass mange av de kjente merkene bruker dette stoffet i flaskene sine.

Avent skriver på sin nettside at de bruker polykarbonater fordi dette er materialer som ikke knuser eller går i stykker. De mener at den mengden BPA som skilles ut fra deres flasker er ufarlig. Likevel har de en serie med flasker som ikke inneholder dette stoffet. De er merket med 0% BPA.

Ja-flaske. Produsert i Norge. Easyfeed.

Det skal sies at ekspertene krangler over om stoffet er farlig eller ikke. Enn så lenge er det lov å bruke det de fleste steder. I USA og Canada jobbes det med å få et forbud mot stoffet.

Barnevennlig.no skriver at stoffet mistenkes å være kreftfremkallende, og det inngår i en liste over miljøskadelige stoffer i forbrukerprodukter.

National Toxicology Program er bekymret for effekten av Bisfenol A på hjerne, atferd og prostatakjertel på barn opp til seks år. De mener også at det fins en liten risiko for at stoffet kan gi en økt risiko for for tidlig pubertet for jentebarn, samt lavere fødselsvekt og høyere dødelighet for fostre.

Ja-flaske. Mam Ultivent.

Dette ble litt skremselpropaganda ser jeg nå. Men jeg syns det er viktig med kunnskap om ting, og når det gjelder mine barn tar jeg det ekstra alvorlig. Derfor lager jeg dette innlegget og håper det kan hjelpe til med å gjøre flere foreldre bevisste på hva slags flasker de velger til barna. Jeg tar iallefall ingen sjanser, og kaster mine Aventflasker ASAP! Jeg skal kjøpe nye flasker fra et merke som ikke bruker giftstoffer, og som tenker mer på miljøet.

Ja-flaske. ThinkBaby.

To merker jeg har funnet på bleieboden.no er regnet som helt trygge flasker. GreenToGrow og ThinkBaby. Jeg er usikker på hvilken av dem jeg skal velge, selv om begge virker bra. Jeg vil gjerne bestille så fort som mulig, og setter stor pris på råd hvis noen av dere som leser bloggen min har erfaring med noen av disse flaskene.

Ja-flaske. GreenToGrow.

Lite interiør i dette innlegget, men et viktig innlegg for meg. Håper dere får en god natt!


8 kommentarer:

Jorid + NOE Blog sa...

Hei!
Ble overrasket jeg også når jeg så forbrukerinspektørene på NRK! De har en artikkel om det også: http://nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6782057

Men du trenger ikke kaste flaskene, avent tar inn flasker med BPA og sender deg nye BPA frie, for de har nå kommet med et alternativ. Flere inne på et babyforum jeg er har tatt kontakt med avent og fått dette som svar:

Alle blanke Avent-flasker kan byttes, inkl. de det står Naturally på
Vi ønsker å erstatte dine eksisterende flasker med BPA frie flasker, det du gjør da er at du sender inn de flaskene som er i polykarbonat som det står ”Philips Avent” og "Naturally" på og som er under 2 år til denne adressen:

Midelfart Sonesson AS
Drammensveien 134,
Postboks 144 Skøyen
0212 Oslo

Ha en fin dag!
Klem Jorid

Jorid + NOE Blog sa...

Du trenger bare sende inn selve flasken, ikke skuringen og smokken. De er BPA frie og kan bruker på neste flaskene.

Karna sa...

Herlighet, kan jo bli skremt av mindre....

ELIN sa...

Huff, dette var jeg ikke klar over. Takk for bra innlegg. Klem fra Elin

Guro sa...

Sv: Jeg regner med at Handikapnytt allerede har prøvd å kontakte de store avisene om saken, men de har nok sagt nei. De er rett og slett ikke interessert i slike saker. Da ei venninne av meg ble nektet adgang til kinoen i Tromsø fordi hun ikke hadde med seg to assistenter (hun sitter i rullestol) prøvde vi å kontakte alle de store avisene i Norge, ingen var interessert i saken. Sånn er det bare...
Potterosen lever enda!!! :D

krinkelkroken sa...

Allslags man skal måtte passe på, skulle jo tro at tåteflaskene var trygge for babyene....vi er ferdig med flasketiden her i huset;)
Skjønne mugger du viser i innlegget under.

Anonym sa...

Det er ikke lett å vite hva man skal ta forhåndsregler på. Det dukker jo stadig opp noe som er farlig og som tidligere ikke var særlig kjent. At du har brukt flaskene før tror jeg nok går bra. Men når man skal kjøpe nye er det viktig å gjøre litt research slik du har gjort.
Jeg synes green to grow sine er fine.

Nå bruker riktignok ikke vi flaske, men det kan jo hende vi skal etterhvert.. Tror ikke det, men man vet jo aldri. Takk for opplysende innlegg :)

Epleskrell sa...

Jeg så det på FBI på nrk jeg også. Her har vi jo huset fullt av Avent flasker og smokker. Jeg anbefaler deg til å gå inn på nrk.no/fbi for å se på listen over BPA frie flasker og smokker, for det finnes mange farlige smokker også!
Her har vi pakket alt av Avent ned i esker klare til å sende de inn i bytte. Får håpe de tar flaskene, for jeg har ikke akkurat original eskene til alle flaskene lenger.
Smokker er blitt kastet, men gudskjelov så har vi flest BPA frie.

Angående Mountain Dew så har jeg funnet det i enkelte Rema butikker her, ellers så er de å finne på Deli De Luca. Vet ikke hvorfor de ikke selger dem i vanlige matbutikker lenger ;)

Klemme klemme