tirsdag 10. juli 2012

Ripsdessert


Jeg er så heldig å ha to veldig gode svigerinner som bor her vi bor. I det siste har vi vært bedt på middag til de som bor nærmest oss flere ganger, og i dag kom min andre svigerinne og familien hit på middag, med medbrakt mat! Helt fantastisk! Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke er så veldig glad i å lage middag, og nå på slutten av svangerskapet blir det mye lettvint mat når det er jeg som skal lage.


Dessert, derimot, det syns jeg er kjempegøy. Så siden vi fikk middagen servert på hjemmebane i dag, bestemte jeg meg for å lage ripsdessert, som er en favoritt her i huset. Den er veldig lettvint og fort gjort, og smaker himmelsk. Dette er første gang jeg lager den i ferdige porsjoner. (Skålene er fra loppemarked.) Vanligvis lager jeg den i en større bolle, men å servere desserten i porsjoner tar ikke så mye lenger tid, og ser veldig lekkert ut. Smaken er den samme uansett. :)


Hver sommer når vi har vært hos mamma og pappa på ferie tar jeg med meg frossen rips hjem, nettopp med tanke på denne desserten. (Rart de ikke selger frossen rips i butikkene. Det har iallefall jeg aldri funnet.) Den plukkes og fryses ned direkte, enten naturell eller med litt sukker på, i små bokser. Nå har jeg plantet to ripsbusker i min egen hage, men det tar nok mange år før de har nok bær til annet enn små barnemunner som spiser rips i løpet av sensommeren. :)


Her kommer fremgangsmåten til hvordan jeg lager min ripsedessert:

Til 6 små porsjoner trenger du
1 kremfløte
1/2 pk. vaniljekrem
1 pose pikekyss (marengs)
litt sukker/vaniljesukker
frossen rips
evt. noen kvaster sitronmelisse til pynt

1. Pisk kremfløten med litt sukker og vaniljesukker oppi.
2. Pisk vaniljekremen i en egen bolle (det gjør at den blir jevn og fin, uten klumper).
Lag gjerne din egen vaniljekrem hvis du vil. Jeg kjøper alltid ferdig på butikken. :)
3. Legg litt vaniljekrem og krem i bunnen av skåla.
4. Legg et godt lag frossen rips oppå kremen. (Kan gjerne bruke ferske hvis du har.)
Ikke spar på bærene, de gjør at desserten ikke blir for søt.
5. Legg et lag grovhakkede pikekyss oppå ripsen.
Lager du desserten i en større bolle, kan du putte hele pikekyss nedi.
6. Dekk ripsen og pikekyssene med vaniljekrem og krem.
7. Pynt med noen pikekyss og sitronmelisse på toppen, og strø rips over.
8. La desserten stå i ca. en time i kjøleskapet før servering.
Da får ripsene tid til å tine og marengsen blir akkurat passe seig.

Lager du desserten i en større bolle kan du doble eller triple oppskriften, og legge flere lag krem, rips og pikekyss oppå hverandre.

Bon appétit!


hilde

9 kommentarer:

små gleder sa...

NAM!! Tusen takk for herlig tips! :)

Elin sa...

Utrolig delikat og fristende! Fantastisk godt tips til sommerens dessert.

Hvite Blonder og Myke Karameller sa...

Åh så deilig dette så ut :)))
Har notert oppskriften, takk for at du deler :)

Klem Heidi

Helene Orskaug sa...

Ser bare herlig ut!
Fristenede og flotte bilder! Godt fotoarbeid!

Takk for fristende oppskrift:o)

Heleneklem

Stine sa...

Dette så bra godt ut!
Heller ikke sett frossen rips i butikk, så får stjele noen til farmor og prøve denne i løpet av høsten :)

Anonym sa...

Hei!
Mmmmm.... dette så utrolig godt ut:)

Klem Merete

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

Såg fantastisk godt ut :) Mamma og pappa (nærmaste naboer) har massevis av rips, så dit skal vi i sommer og plukke til deilig dessert :) Tusen takk for tips :)

Ha ein finfin kveld :)

Godklem

Therese sa...

Hei hei til deg. Ja, sier meg enig med alle sammen. Det så helt nydelig ut og skulle gjerne kost meg med den desserten du hadde laget der altså. Flotte bilder du tar også. En varm opplevelse å kikke inne hos deg.

Therese.

Tannlegetrollet sa...

En smak av sommer!