torsdag 5. november 2009

Barnevognsproblemer

Fiffi og vennene hennes tar seg stadig vekk en tur med den gamle playmobilen min hjemme hos oss.

I dag har jeg og noen venninner vært på kafé i byen. Vi var syv damer med fem vanlige barnevogner og én tvillingvogn. En kan godt si at det var trangt og koselig midt i lunsjrushet, men vi fikk stavret oss rundt to små kafébord. De minste babyene sov søtt i vognene sine og de største babyene satt i høystoler.

Det er typisk at det blir litt surrete med bestillingene når det er mange som skal ha mat på én gang. Av de av oss som bestilte baguetter var det noen som skulle ha uten løk, noen uten tomat, noen med fint brød, noen med grovt, noen skulle ha den oppvarmet osv. Helt vanlige bestillinger fra damer med barnevogn med andre ord. Litt irritasjon å merke hos de ansatte da vi sendte tilbake den ene baguetten etter den andre fordi den som skulle være uten løk var med løk, uten tomat kom med tomat, den fine baguetten som var bestilt varm kom med grovt brød og var kald. Jeg kan fortsette, men dere tar poenget.

Etter hvert satt vi der iallefall, med riktig mat, og koste oss. Helt til plutselig, og uten forvarsel, en av kjøkkenpersonalet kom hufsende mot oss med stor frustrasjon lysende som en fyrlykt ut av seg. Hun smelte av mot oss at vi måtte se og flytte barnevognene et annet sted, for de sperret veien inn til serviettlageret deres, og hun skulle hente servietter nå, og hva tenker de andre som satt og spiste ved siden av oss om at barnevognene våre sperret for dem??? Nei, det var ikke noe problem for de tre hyggelige mennene som satt der, mente de selv iallefall. Men det ville ikke den frustrerte kjøkkendamen høre noe av. Så vi flyttet på oss og klemte oss sammen så godt som vi bare kunne, helt paffe alle sammen av kjøkkendamens utblåsning.

Jeg fortalte om episoden til Mannen i telefonen etterpå, og han lurte på om ikke noen av oss hadde sagt i fra til henne? Joda, jeg sa ifra jeg! Inni meg. Etter at hun hadde gått.

Er det ikke typisk? Alle ord og vendinger som hadde passet å si til denne frustrerte kjøkkendamen raste gjennom hodet mitt etterpå, men da var det jo for sent å si det, for da hadde hun forsvunnet inn igjen på kjøkkenet sitt. Men jeg kunne ha tenkt meg å si at vi selvfølgelig kunne finne en løsning på alle de barnevognene om hun bare kunne snakke til oss, betalende kunder på lik linje med de andre i kaféen, med en litt mer høflig og hyggelig tone.

Jeg skjønner jo at det kan være litt slitsomt både for folk som jobber på slike steder, og folk som spiser der, at det myldrer av små barn og barnevogner. Jeg er faktisk ikke så veldig ofte på kafé, nettopp av den grunn at det på de fleste steder er fryktelig trangt for oss med barnevogn. Men jeg akter ikke å holde meg hjemme heller, bare for å skåne dem som lett blir frustrerte over slike ting. Barnevogner på kafé har nok kommet for å bli (dessverre vil noen kanskje si), så da hadde det jo vært supert hvis noen av kaféene i byen ville lagt bedre til rette for dem i lokalene sine. Så ville kanskje frustrasjonsnivået senkes et par hakk både for den ene og den andre. Litt ønsketenkning fra min side.

Ha en god kveld!


14 kommentarer:

silje-sin sa...

Hei:) Ja, er det ikke utrolig.. Man skulle virkelig svart vet du! Det er oss kunder de lever av, med eller uten barnevogn! Vi slet med det samme i barselgruppene mine, og fant ut at det enkleste var å møtes hos hverandre, der var det lettere for ungene å leke/sove også. Men det er jo synd at det skal være sånn! Jeg lurer forresten på om du vil dele på oppskriften på nakkekotelettene? Vi får pappa med samboer og svigers på middag til søndag, og jeg trenger middagstips.. Putter du de i ovnen? Ønsker deg en fin kveld, drit i den sure kafèdama;) klem

Jorid + NOE Blog sa...

Heisann!
Er det mulig, en ansatt på en kafe skal jo absolutt ikke fremtrede slik! Hvor er vennligheten og kunden som settes i fokus ?! Aaah, slikt gjør meg så provoserende!! Neste gang finner dere en annen kafe ;-) Dessuten så skal de ha et system på å få rett mat til rett person, om det hadde vært noe system.. Iallefall slik der jeg jobbet hadde vi det! :-)

Håper dere får en koseligere kafetur neste gang :-) Viktig å komme seg utenfor husets 4 vegger en gang i blandt!

Ha en fin kveld, her blir det sofa og Hellstrøm!

Klem J

Margrethes hus og hage sa...

Neimen i alle dager... Det var jo litt av en behandling. Det er vel ikke sånt som gjør til at det frister å gjenta besøket. Håper dere koste dere til tross for kjøkkendamens utblåsning :)

Ønsker deg en fin kveld. Hilsen Margrethe

Lisas hjem og skatter sa...

ååå, for ett damemenneske! off.. enn at de ikke vet bedre? snakk om dårlig service! Om de ikke ønsker barnevogner, bør de sette opp en lappe på døra, "ingen barnevogner"! Håper at dere får en bedre opplevelse neste gang :)

Lisas hjem og skatter sa...

ååå, for ett damemenneske! off.. enn at de ikke vet bedre? snakk om dårlig service! Om de ikke ønsker barnevogner, bør de sette opp en lappe på døra, "ingen barnevogner"! Håper at dere får en bedre opplevelse neste gang :)

Jannes lille sted sa...

Hei:)
Ja noen ganger så kan man virkelig begynne å lure! Hørtes ikke noe koselig ut det der!

Ha en fin kveld
Klem Janne Merethe

Maria Therese sa...

kjenner at d ulmer inni meg nå, triller barnevogn på 4 året nå og regner med å gjøre d i 3,5 år til siden minsta er 6 mnder.. skal man bare holde seg borte fra sentrum da når man tar litt mer plass enn andre??

Emmas Verden sa...

uff da..ikke noe særlig til dame :(
hun hadde sikkert en dårlig dag...

jeg har jo tvillinggutter..og når de var små hadde jeg noen festlige opplevelser i forskjellige butikker..ikke så lett å manøvrere en sånn vogn i fulle butikker..og jeg setter IKKE fra meg mine små skatter laaangt unna for å kikke på barneklær!!!

du er hjertelig velkommen til en snart julepynta Emma`s Verden ;)

ha en fiiiin kveld!!
klem Anne***

rosaengler ♥ sa...

Kjenner til problemet for jeg NEKTER å sette mitt sovende barn på utsiden av kafeen selv om det er ved vinduet. Så det er ikke mange plasser jeg er velkommen med barnevogn i oslo by.
Her blir en vel sett på som pest nesten menge steder- frekt for det er jo faktisk barselmammaer som får kafene til å gå rundt mange ganger.
ha en fin kveld

Fru Fly * Heidi sa...

Arrhhh... irriterende altså! Det er ikke alltid lett å si i fra når man får en sånn "skyllebøtte" heller. Man blir jo bare helt paff over at det går an å behandle kunder på den måten!
Takk for koselig kommentar om kjolen, ja jeg har brukt samme metode som på putene (jeg tror jeg forklarte det i et svar til deg her, gjorde jeg ikke?) Det er i hvert fall ikke vanskelig, bare prøv:) Klem H

Anonym sa...

Hold dere unna cafeer da vel... Blir lite koselig for både mødre og barn... Få noe mer positivt ut av tiden! Ta med matpakke og dra et sted der ungene får slappe av, da får jo vi mødrene slappe av også!! Jeg har i hverfall funnet ut at cafe besøk tar jeg etter ungene er i seng på kvelden!

Og jeg skjønner denne frustrerte cafe dama, når noen i sin mammaboble og ammetåke raser inn døra og setter alt på hodet, det finnes en verden utenfor å! Husker du hvordan dt var før barna kom ,og slappet av på cafe. Så kom de mammaene inn... Kaos...

Min moral er at det er viktig å se verden fra litt andre perspektiver !

Unknown sa...

Hei Anonym!

Helt enig i at det er viktig å se verden fra flere perspektiv. Og jeg skjønner godt at det kan være frustrerende med barnevogner overalt. Det syns jeg jo selv av og til! Jeg bare synes at denne kafédama kunne ha snakket til oss på en litt mer høflig måte istedenfor å kjefte. Da blir det mer hyggelig for alle.

Kommer nok ikke til å slutte å gå på kafé selv om jeg har med barnevogn. Jeg går som sagt ikke på kafé så ofte, men de gangene jeg går, så forventer jeg å bli behandlet på samme hyggelige måte som andre betalende kunder gjør. Det syns jeg ikke er for mye forlangt.

Uansett, det er fint å være positiv. Og en matpakkelunsj ute i det fri er kjempekoselig! :)

ELIN sa...

Dette synes jeg ikke var noen fin behandling av dere. Det må da være plass til alle, og de jobber da i et serviceyrke, så de burde visst bedre. Synd at kafe besøket skulle bli slik, selvom dere sikkert koste dere. Litt typisk oss jenter å ikke si ifra ordentlig med en gang, men håper det blir et bedre kafebesøk neste gang :) Ha en riktig fin fredag. Klemmer fra Elin

Anonym sa...

Jeg kan skjønne at barnevogner kan være til frusterasjon hos enkelte på serveringsstedene, særlig når det er mange på en gang. Men det er da virkelig ikke måten å si fra på?! Det er jo tross alt kunder de lever av og hjemmeværende mammaer er jo gull verdt. Ryktet sprer seg fort, både positiv og negativ omtale.

Nettopp pga slik som du beskriver har jeg ofte tatt med babyen i bæresjal, da tar vi hvertfall ikke opp noe særlig med plass. Men enkelte ganger er vogna bedre. Det får kafeene bare innse.