mandag 14. november 2011

Vakre Paris - the city of lights


Andre stopp på Europaturen var Paris. Jeg hadde aldri vært i Paris før, og ble SWEPT AWAY, for å si det mildt. For en fantastisk vakker by! Det er ikke så rart at så mange elsker denne byen og reiser tilbake igjen og igjen. Jeg skal definitivt tilbake, og da skal jeg ta med meg min kjære mann. :)


Dette blir et langt innlegg, men for dere som er interessert i reise, viser jeg noen bilder her av de viktigste stedene vi besøkte. Skal du til Paris, anbefaler jeg å besøke alle disse stedene, om enn bare for å se på dem fra utsiden. Bare det er fantastisk! 


Det første vi besøkte var basilikaen Sacre Coeur (Basilica of The Sacred Heart of Paris). Den ligger på en liten høyde med flott utsikt over den enorme byen. Sacre Coeur ligger i bydelen Montmartre, som er kjent for sine mange kunstnere. Her kan du få ditt selvportrett tegnet mens du sitter på en utekafé i sola og drikker cappuccino. (Det gjorde ikke vi da, men maaaaange andre.) :)




Eiffeltårnet er jo et must å besøke i Paris. Et hett tips er å forhåndsbestille billettene i god tid. Det hadde min gode kollega gjort for oss, og vi seilet rett forbi en 1,5 timers lang kø. Jeg var helt "shakin´ Stevens" på heisen opp, men da vi kom opp dit var det glemt. Utsikten! Jeg lar bildet under tale for seg selv.





En morsom detalj fra kaféen i Eiffeltårnet: Tolix krakker og stoler i alle regnbuens farger.




Så over til neste høydepunkt: museet Louvre. Jeg hadde lest den spennende boka "Da Vinci koden" av Dan Brown rett før turen, og var supergira på å se museet der boka startet. Og det skuffet ikke. Derimot var det mye større og flottere enn jeg hadde forestilt meg. Det er faktisk så stort at hvis du skal se alt her inne, tar det flere dager.




Det er i Louvre Mona Lisa henger. I tillegg til henne så vi mye annen flott kunst, skulpturer og avdelingen med egyptisk kunst, men det jeg likte aller best var avdelingen der de viste deler av Napoleon den tredjes leilighet. Lysekronene ble større og større for hvert rom vi gikk inn i, og jeg har aldri sett et så overdådig møblert hjem. Serviset likte jeg også godt. :)





Denne treseteren syns jeg var kul. Og har du sett et lengre spisebord noengang? Skulle likt å være flue på veggen under et ball her. :)



Den mest effektive måten å komme seg rundt i Paris på er metroen. Med metrobilletten kan man også hoppe på de fleste bussene. Bildet under er tatt ved Saint-Michel-fontenen i Latinerkvarteret, der man kan finne mange koselige og billige spisesteder og kaféer.


Triumfbuen i enden av Champs-Èlyssèes er også verdt en titt. Og nedover Champs-Èlyssèes finner du mange butikker, restauranter og kaféer som det er morsomt se.



Marais finner man det jødiske kvarteret i Paris. Da vi kom hit og begynte å gå i gatene her, var det mange av elevene som syns at vi hadde kommet til det ekte Paris. Her er det trange, koselige gater med butikker og kaféer overalt. 


 

I Marais ligger også St-Paul Village der vi fant koselige antikvitetsforretninger. Mye flott å se på, men ingenting var billig, så det ble med titten for min del. 






Notre Dame er en katedral som de aller fleste kjenner til. Vi hadde ikke tid til å gå inn på turen vår, men fikk sett katedralen fra utsiden, og den imponerte, som alt annet i Paris. Notre Dame ligger i nærheten av Latinerkvarteret.


Jeg falt fullstendig for denne byen. Vakre bygninger overalt, blomster i blomsterkasser utenfor vinduene, storslått og spennende. Gleder meg til å reise tilbake!



hilde

5 kommentarer:

I Det Lille Grå Huset sa...

Paris er fantastisk ja! Vært der 2 ganger selv og oppdaget noe nytt hver gang! Må nok dra dit flere ganger hvis man skal få med seg alt!
Inne i Notre Dame er det NYDELIG =)

Mange fine bilder du har og koselig å se...mimrer litt om mine egne turer ;)
Ha en fin tirsdag =)
Klem Line

Kremen av.. sa...

Åh, Paris er helt fantastisk! Flott bilder og beskrivelser! Savner Paris stort etter å ha lest gjennom dette innlegget! Hørtes ut som noen perfekte dager i byen:)

ANETTESHUS.COM sa...

Åh!!! FANTASTISKE Paris! Lengter tilbake når jeg ser disse bildene!

Kjempe-fine, bilder! Takk for at jeg fikk være med;)


KLEM KLEM

Astrid Elisabeth sa...

Så herlig å lese om Paris og se bilder derfra. Jeg skal definitivt få med meg Espen dit om ikke altfor lenge, det er virkelig en by å bli glad i !

Mrs Ergül sa...

I have been to France once 9 years ago. Like you, I love it!