torsdag 9. august 2012

Oppskrift på ostekake


Noen har etterlyst oppskrift på ostekaken jeg la ut bilder av i dette innlegget.
I originaloppskriften er det brukt sitrongelé.
På den avbildede kaken har jeg brukt sitrongelé i ostefyllet og bringebærgelé på toppen.

Her er oppskriften:

BUNN:
10 Kornmokjeks
10 Bixitkjeks
125 gr. smør

1. Smelt smør og avkjøl.
2. Knus kjeksen i foodprosessor.
3. Bland det avkjølte smøret med kjeksen.
4. Press kjeksen i bunnen på kakeformen.
Jeg bruker en 22 cm. rund springform (Bake It Easy fra Porsgrund Porselen).
24 cm. springform kan også brukes.

FYLL:
1 pk. sitrongelé
1 pk. fløte
1 pk. Tine kremost mandarin/ananas
1 beger lettrømme
1 ss. vaniljesukker
1 dl. melis

1. Bland ut sitrongelépulveret i 2 1/2 dl. vann (ikke 5 dl. som det står på pakken).
Lurt å la det kjølne litt før det blandes med resten.
2. Stivpisk kremfløten.
3. Bland alle ingrediensene til ostefyllet, og hell det over bunnen.
Pass på at det ikke blir noen klumper.
4. La kaken stivne noen timer i kjøleskapet før du lager lokket,
ellers vil lokket og ostefyllet blande seg sammen.

LOKK:
1 pk. sitrongelé (eller annen gelé hvis ønskelig)

1. Lag gelé som anvist på pakken.
2. La den avkjøles før du heller den over kaken.
3. La kaken stå i kjøleskapet til geléen er stivnet; gjerne over natten.

Pynt med det du vil, og nyt en deilig ostekake!


hilde

8 kommentarer:

Hipsta Story sa...

Jeg bruker samme oppskrift, bare med mariekjeks i bunnen. Trodde første gangen at det kom til å bli for søtt, men ble faktisk ikke det. Forrige gang jeg bakte denne droppet jeg gelé på toppen og hadde revet limeskall på. Det var også nydelig!
Må få si at du har en fantastisk blogg som jeg har fulgt med på en god stund. Det har faktisk vært med på å inspirere meg til å så smått begynne å blogge litt selv :)

Stines Hjem - Livet på landet sa...

Ahh, nam nam! Dette så godt ut :)

Humlehagen sa...

Så deilig dette ser ut,må prøves!God kveld fra Humlehagen!:)

Flisan sa...

Ser delicious ut !
tror jeg må prøve denen i helgen !
nydelig bilde også, får vann i munnen !!
god helg !
klem

Anonym sa...

Så helt herlig ut:)
Sov godt

Klem Merete

dryss sa...

For en vakker og inspirerende blogg! Mye candy for øyet når man rullet nedover siden din:-)

Ønsker deg en herlig helg!

Emel Sevren Pınar sa...

harika, elinize sağlık..Türkiye den sevgiler..

Marianne sa...

Den må prøves, så og hørtes nydelig ut :)